Kinesiska vs Tyska solcellspaneler

knauer
Står i valet och kvalet mellan tyska och kinesiska paneler. Specifikationerna är i princip
identiska. Jag har inga kunskaper om tillverkningsprocessen av solcellspaneler och hur
svårt det är att producera dessa. Jag vet dock att prisskillnaden är drygt 800 kr
er 240W panel. Det är ju uppenbart att lönekostnaderna är olika mellan Tyskland
och Kina samt att fraktkostnaden fr. Kina är låg. Men kan man generellt säga att
"du får vad du betalar för", dvs håller tyska paneler en högre kvalitet och iså fall
på vilket sätt?

Re: Kinesiska vs Tyska solcellspaneler

Du kan ju räkna på hur mycket längre den tyska panelen måste hålla för att den skall betala sig.

I slutändan beror nog kvalitén på den person som har satt ihop panelerna. För min del är jag mest bekymrad över tätningen mellan glas och ram. De enskilda delarna kan nog hålla i 20-40 år, men själva hantverket vet man inget om...

Om du har råd så kan du ju köpa de tyska panelerna så har du skjutit upp Europas ekonomiska undergång i några sekunder