Kan statestik från andras projekt vara intressant?

Kan statestik från andras projekt vara intressant?

Ser det intressant att kunna jämföra tex. års statistik från olika mikroproducenter även om de har olika förutsättningar.
Från statistiken kan man få fram vilka förutsättningar som ger bästa resultatet, producerade kWh.
Har därför skapat ett Excel dokument där man kan fylla i förutsättningarna och produktionen.
Tror jag har fått med det viktigaste i dokumentet, saknas

Tar bort mallen som låg här så att inte blir fler missförstånd

Ta en kopia på filen solel_uppföljning1501 i stället

Re: Kan statestik från andras projekt vara intressant?

nelos
Låter som en utmärkt idé, speciellt de anläggningar som inte har någon internetförbindelse.

Re: Kan statestik från andras projekt vara intressant?

Ändå mycket svårt, då precis alla har olika förutsättningar, soltimmar, skuggning, verkningsgrad, snö, mm mm..

Re: Kan statestik från andras projekt vara intressant?

Jag gjorde en ny kategori, "Produktions-statistik", så får vi se vad det leder till...

Re: Kan statestik från andras projekt vara intressant?

A Skrev
Ändå mycket svårt, då precis alla har olika förutsättningar, soltimmar, skuggning, verkningsgrad, snö, mm mm..

Just därför!
Statistiken är ju ett kvitto på hur väl eller dåligt anläggningen fungerar och kan då användas av någon som står i begrepp att investera i en egen anläggning.
Fakta väger mer än simuleringar.
Min egen anl. har producerat mer än vad simuleringsprogrammen visade och det är ju positivt.

Re: Kan statestik från andras projekt vara intressant?

Ingen som nappat på min ide?
Finns väl någon här på forumet som nu har kört ett kalenderår.

Överst i inlägget finns länk till .xls fil

Det är kanske inte så intressant som jag tycker.

Tycker själv att det skulle vara intressant med en sammanställning över de viktigaste faktorerna över en anläggning som kan påverkar produktionen.
Även om man känner till dessa känns det bättre att få de bekräftade eller tvärt om!
Lars

Re: Kan statestik från andras projekt vara intressant?

filip71
Jätteintresserad, men jag har inte kört ett år än med  en konfigurationen jag har just nu. Ett annat krångel är att jag har paneler i olika väderstreck kopplade till samma växelriktare. Passar inte mallen riktigt...

Re: Kan statestik från andras projekt vara intressant?

Tanke var att även en anläggning som din skulle passa in i mallen.

Det är förberett för tre string per omvandlare går också att ange olika vinklar för varje string.

Det är fritt att ändra i mallen så den passar så bra som möjligt.

Ser det intressant att se produktions statistik från en anläggning som din med olika vinklar på stringarna.
Du får ju bättre utnyttjningsrad under dygnet på din inverter. Du kommer väl att producera mer energi räknat på installerad kW inverter än om de hade samma vinkel.