Kabel montaget under solcellspanelerna

DrivMedEl
Hur brukar ni fästa upp likspännings kablarna mellan och under panelerna? Tycker inte att de skall ligga lösa och vila på takpannorna, i denna emellanåt fuktiga miljö.
Är det någon som hittat lämpliga clips som man kan klämma på al-profilen och som kan bär upp kablarna.
De måste ju vara UV beständiga om de är av plast.
Tacksam för tips.

Re: Kabel montaget under solcellspanelerna

Jag använde vanliga buntband.

Re: Kabel montaget under solcellspanelerna

DrivMedEl
Mina profiler har inga hål för dessa buntband, skulle tänkt på detta innan jag satte upp panelerna, svårt att borra i efterhand.

Re: Kabel montaget under solcellspanelerna

Jag använde långa buntband som jag satte runt hela profilen. Jula har prisvärda sådana buntband.

Re: Kabel montaget under solcellspanelerna

jos32
Jag använde också buntband.. Fick hyra lift under installationen vilket gjorde att allt blev stressigt.. Hade brant tak.. Detta gjorde att kablar hamnade på tegelpannorna ändå och även någon kontakt.. Allt skall vara vattentätt så det borde inte vara några problem.. Mitt tak är 45 grader så allt rinner nog av fort..