Jordffelsbrytare går. SMA

dundee
Hej

Har en anläggning som är ca 7 år som funkat klockrent nu i ca 7 år. I morse vaknade jag till att det inte fanns ngn el i huset. Det visar sig att jordfelsbrytaren gått och med hjälp av säkringarna lyckas jag få fram att det är pgr av solcellsanläggningen.. någon som har några ideer om vad som kan ha hänt eller hur man felsöker??

Min anläggning är på lite över 7 kw

Mvh Micke

Re: Jordffelsbrytare går. SMA

Tåbro79
Jordfelsbrytaren löser ut om det uppstår isolationsfel mellan fas/er och jord, alltstå det går ström i jordledaren. Eftersom du har hittat att det funkar igen efter att du brutit bort växelriktaren, så är det antingen (troligtvis?) ledningen från växelriktaren till elnätet som har isolationsfel eller så har växelriktaren pajat.

På din bild ser det ut som panelerna sitter på en byggnad som inte är boningshus? Det är kanske fel på en markkabel?

Har du kvar felet om du lossar nätkabeln på växelriktaren. Om inte, så är det fel på kabelns isolation till jord.