Jämtkrafts nya "molntjänst"

Arbel Krona
Hej allihopa.

Jag blev nyfiken när jämtkraft presenterade sin nya tjänst att man skulle kunna "lagra" sitt överskott under sommarmånaderna för att "ta ut" det under vintermånaderna.

Nu har de tydligen lanserat det och har fixat information på sin hemsida om det. Det låter rätt bra tycker jag, men är ju väldigt skralt med detaljerad information. Därför så frågade jag jämtkraft om jag kunde få se avtalsvillkoren för att bedömma om det är en värdefull tjänst, men då mötte jag motstånd. Det verkar som att de inte vill visa någon själva villkoren för tjänsten och jag är inte benägen att byta leverantör utan att veta vad det är jag får för något. Jag vill alltså inte "köpa katten i säcken".

Men jag är inte desto mindre nyfiken på vad tjänsten verkligen skulle innebära för mig rent ekonomiskt. Så jag undrar om det är någon annan som har mer information om tjänsten än vad som står på hemsidan eller möjligen exakta avtalsvillkoren?

Vad tror ni om tjänsten, är det mer värt än att som idag direkt sälja sitt överskott till spotpris + 40 öre?

Mvh,
Arbel

Re: Jämtkrafts nya "molntjänst"

Arne
Vad har du för solcellsanläggning? Installerad effekt kWp?
Växelriktare och och.
Forumsmedlemmar kan vara intresserade av det. Välkommen till forumet!

Jag tror ingen kund tecknar något avtal utan att först ha fått avtalsvilkoren, och ha läst dessa.
De kan knappast hemlighålla avtalsvillkor för kunderna, för om, så är de nämligen okända och därmed ogiltiga.
Det verkar klart oseriös att försöka förtiga avtalsvillkor. Förmodligen har de missförstått dig, eller du dem.

Re: Jämtkrafts nya "molntjänst"

Rent ekonomiskt så är det med all säkerhet bättre att du får 40 öre +spot för din överskottsel!

Sedan är Jämtkrafts tanke/ide väldigt god då den på ett enkelt sätt tydliggör möjligheterna med solel kombinerat med vår svenska vatenkraft :) dock så fungerar det ju precis så ändå i dagsläget, alltså ju mer solel som produceras ju mer backar/ minskar man på vattenkraften, då den i Sverige/Norge används som reglerkraft. I och med att vattenkraften backas något sommartid pga solelsproduktion så kommer man ju att ha "liiite" mer vatten i magasinen när vintern kommer som då kan användas för att producera el åt oss/alla.

Historiskt sett så brukar vi i snitt ha runt 80% fyllnadsgrad i våra vattenmagasin inför vintern vilket innebär att det i våra svenska magasin/batterier finns utrymme för att lagra ytterligare lite drygt 6TWh el (2016 producerades det ca 0,1TWh solel i Sverige... så det finns gott om plats för mer solelsproduktion!)

För att se hur vattenkraften agerar som reglerkraft kan jag rekomendera sidan "kontrollrummet" på Svenska kraftnät där man kan följa elproduktionen i hela norden i realtid ex. vilka kraftslag som används och hur mycket de ger mm.

http://www.svk.se/drift-av-stamnatet/kontrollrummet/

Re: Jämtkrafts nya "molntjänst"

Var in och läste lite snabbt, kändes som "nettodebitering", eller förstod jag fel.

Med nettodebitering menar jag att all överskott lånas ut till leverantören och när jag behöver den så får jag tillbaks den.

Re: Jämtkrafts nya "molntjänst"

magneten
tror dock att du är tvungen att betala överföringsavgift, energiskatt och moms på elen när du "får tillbaka" den, vilket ju är lite trist :(

Är dock inte säker men kan inte tänka mig att nätägaren låter dig transportortera ström fram och tillbaka gratis...

Re: Jämtkrafts nya "molntjänst"

TommyE
Det har du nog helt rätt i.

Re: Jämtkrafts nya "molntjänst"

Mono Wafer
Jämtkrafts nya "molntjänst", att vi ska lagra vår solelektricitet i deras moln, är inte det att skapa åskmoln?
he-he