Jämtkraft - Dela vattnet, hur räknar dom?

Jämtkraft - Dela vattnet, hur räknar dom?

Uffe
Någon som förstår hur Jämtkraft räknar. Jag har inte fått någon vettig förklaring av deras kundtjänst.

https://www.jamtkraft.se/privat/solel/tjanster/vi-lagrar-ditt-overskott/
Solskivan1: 42 x ZNShine ZXM5-96-250W, 10.5 kWp, Fronius IG Plus 100 V-3, Pac=8 kW, Helsingborg, 23° takvinkel, rakt söderläge
Driftsatt 2013-09-05 Fronius Solar.web PVOutput

Re: Jämtkraft - Dela vattnet, hur räknar dom?

Arne
Är det du som räknat ut det?

Om det är Jämtkrafts beräkning, då är det endast de som vet hur de kommer fram till beräkningsresultaten.
Du anger inte om resultaten inkluderar moms eller ej.

På kundtjänst brukar väl företagen ha enklare personal, mindre tekniskt kunnig. Ofta har de inte ens egen personal, utan personal på så kallade ringcentraler svarar. De kan sitta i något billigland.

Re: Jämtkraft - Dela vattnet, hur räknar dom?

Uffe
Det är Jämtkrafts beräkning. Jag ställde frågan via deras chatt. Fick svar via email efter 2 dagar.

"Gällande din fråga om hur vi räknat i vårt exempel på hemsidan för Dela vattnet så är det som enligt nedan 800:- du kan spara om vi utgår från att du skickar ut 5000 kWh på nätet och differensen mellan sommar och vinterpriset är 10 öre, är den däremot 20 öre så sparar du 1300:-.

Ju mer du skickar ut, desto mer sparar du.

Hör av dig om du fortfarande är tveksam till hur vi räknat eller om du har några andra funderingar så jag försöka förklara på något annat sätt."

Jag bad om en mer tydlig beräkning men har inte fått något svar.

Beräkningen finns här: https://www.jamtkraft.se/privat/solel/tjanster/vi-lagrar-ditt-overskott/
[...]

Det är precis vad man kan förvänta sig som svar av en kundtjänst.
De svarar endast precis samma som redan står i deras beräkning.

Och sedan artigt lägger de till " är det något som fortfarande skulle vara oklart, hör gärna av dig".

Alltså, istället för att de svarar på frågan. Det där känner man igen. De kan ha betalt per svar, och det genererar fler frågor, som de kan svara på, om de svarar otydligt och intetsägande. Då måste nämligen kunden fråga igen, och igen och igen.