Jag vill inte. Men vill ha hjälp.

Ole Thronborg
Hej alla.
Har studerar detta med solceller under några år men inte kommit längre. Men i sommar skall jag komma igång, har fått bidraget beviljat så nu måste det ske.

Bakgrundsfakta
Bor avskilt i Stigtomta utanför Nyköping, med 20.000m2 plan tomt utan större träd. Har ett litet hus 70m2 byggt 1908, tillägsisolerat med skuggande stora ekar så det är nog uteslutet men har också ett garagetak i nästan söderläge, 15 grader taklutning.

Jag vill inte ansluta till nätet!
Jag har insett att detta med att sälja el är inget för mig utan endast ett sätt för elbolagen att tjäna mer pengar på dem som verkligen gör något för miljön. Skatter, nätavgifter, moms, mm. Jag har under 3 år gjort om husets el och bytt till LED lampor, kör med ny vedspis för att värma huset om vintern men lik förbaskat blir elräkningen allt större.

Exempel elräkning December 2018 TOTALT 4405:-

El 57,58/kwh,  2462  kwh   Totalt1 417,62
Årsavgift
Abbonemang
Elöverföring
Energiskatt
Spotpåslag
Elcertifikatskostnad
Moms

Oavsett hur man räknar så känns det som man blir ordentligt uppskruvad.
Och nu läser man titt som tätt att de som säljer sin el får allt mindre betalt.

Så därför vill jag nu installera en anläggning som är offgrid med batterier.

Tänker jag fel. någon som har några bra synpunkter?

MVH
Ole T

Re: Jag vill inte. Men vill ha hjälp.

SunToEarth
Du har helt fel hus för offgrid.
Ett tilläggsisolerat hus från 1908 läcker som ett såll. 2462 kWh förbrukning för december är alldeles för mycket.
Om du ska kunna köra offgrid måste förbrukningen ner och solcellerna monteras vertikalt.
Mer går inte att säga då jag inte vet husets isolerstandard etc.

Re: Jag vill inte. Men vill ha hjälp.

Gunnar
This post was updated on .
För att kunna få investeringsstöd så krävs att anläggningen är ansluten till elnätet!

Om du i framtiden skulle gå över till offgrid så välj lämpligen en Fronius växelriktare från början . Fronius har under landsinställningen ett läge för microgrid. För bästa funktion så samkörs växelriktaren tillsammans med en enhet från Victron.

https://www.fronius.com/en/photovoltaics/products/all-products/solutions/system-solutions/fronius-microgrid-solution/fronius-microgrid-solution

Googla på Fronius microgrid så hittas en hel del info. Microgrid funktionen kan även vara lämplig vid längre strömavbrott i fasta nätet. Anläggningen måste vara bortkopplad från elnätet på ett säkert sätt om funktionen ska användas. Ett jordtag måste också finnas.

Re: Jag vill inte. Men vill ha hjälp.

Ole Thronborg
Tack för ditt svar.
Hur mycket bör ett hus på 70m2 förbruka/månad för att löna sig för offgrid?

Vad menar du med att panelerna måste ligga vertikalt, pratar man inte om att 45 grader typ är en bra vinkel?

Huset är tilläggsisolerat 200mm väggar och 400mm i tak. Det är äldre kopplade fönster som jag skall byta ut.

Re: Jag vill inte. Men vill ha hjälp.

Ole Thronborg
Jag har fått investeringsstöd med 60%,  för att anläggningen lagrar elenergi för användning vid ett annat tillfälle än produktionstillfället som det står i papprena.

Toppen, skall läsa på om detta.

Tack för tipset.

Re: Jag vill inte. Men vill ha hjälp.

SunToEarth
45 grader är optimalt om man har nätanslutning men vid offgrid är mängden under vår, höst och vinter viktigast
om  du har tillräcklig mängd paneler slipper du elda så mycket och då räcker elen till hushållsel etc
om du inte har bra isolering i golvet och passivhusfönster samt FTX blir det svårt med offgrid
du skriver inte hur du värmer huset förutom ved och hur du värmer varmvatten.

Re: Jag vill inte. Men vill ha hjälp.

Ole Thronborg
Har en vedkamin och en Panasonic NE7 luftvärmeväxlare för uppvärmning.

Varmvattenberedare på 2kw.

Har en fru som gillar att laga mat så spisen går ofta, samt en dotter som duschar länge. Men detta är ju enkelt att åtgärda. Programmerbar ventil på varmvattnet till duschen 6 minuter varmvatten. Eller så får man sätta in en myntinkast :).

Jag är beredd att ofra bekvämlighet. Har obegränsad tillgång på ved, och jag tycker inte det är problem att elda. Luftvärmeväxlare satte jag in om vi är borta längre tid så kör jag igång den.

MVH
Ole

Re: Jag vill inte. Men vill ha hjälp.

solis
Ole Thronborg wrote
Oavsett hur man räknar så känns det som man blir ordentligt uppskruvad.
Och nu läser man titt som tätt att de som säljer sin el får allt mindre betalt.
Hej Ole.

Var har du läst det?

Har du gjort en riktig investeringskalkyl så att du vet hur lång tid det skulle ta för dig att räkna hem din investering?

Själv räknar jag med att få rätt bra betalt (tycker jag) för den solel som jag kommer producera. Ungefär lika mycket som jag betalar för elen när jag köper tillbaka den. Det i kombination med skattereduktionen gör att  gridden kommer att fungera som ett superbilligt batteri där jag kan putta in energi när jag har gott om det och ta ut energi när jag har underskott (läs vintertid).

Nu spekulerar jag, men jag tror att det blir mycket svårt att ekonomiskt motivera kostnaden för eget batteri. Det kan naturligtvis förändra sig om man får mindre ersättning för producerad el i framtiden. En kalkyl idag är inget annat än en gissning. Man får göra det man tror på helt enkelt men jag tycker det är viktigt att åtminstone försöka och med en kalkyl i handen är det lättare att motivera sin investering.

Jag är av den personliga uppfattningen att det är absolut lönsamt att ansluta sin anläggning till elnätet om man har möjlighet till det. I ditt fall skulle jag räkna med att bygga en anläggning med en beräknad årsproduktion som väl täcker in nuvarande årsbehovet plus laddning av en elbil eller två samt att dottern får duscha så länge hon vill.

Re: Jag vill inte. Men vill ha hjälp.

Gunnar
Om du trots allt skulle satsa på att koppla bort anslutningen till elnätet och bli självförsörjande så kan du nog hitta en del bra tips här.

https://nseffektivareenergi.se  Klicka på det "Självförsörjande huset" i spalten till vänster.

Det är en modern villa utanför Örebro som inte är ansluten till elnätet. Till skillnad från ditt hus så är detta byggt från början för att klara sig utan att vara ansluten till elnätet. Det har bla. mycket kraftig isolering och energisnåla vitvaror.

Re: Jag vill inte. Men vill ha hjälp.

Ole Thronborg
Tack för tipset. Kollade och detta var ju intressant.

Re: Jag vill inte. Men vill ha hjälp.

Ole Thronborg
Jo jag har gjort en kalkyl. Men det är ju oerhört svårt att veta vad jag får för utbyte av anläggningen, hur elmarknaden ser ut om 10 år, dessutom eldar jag med ved och beroende på hur mycket jag är bekväm så.

Men att investera i en solcellsanläggning behöver ju inte bara vara av ekonomiska skäl, det kan ju vara rent levnadsmässigt att man de fakto vill leva utanför samhället, ideologiskt eller för miljön. Eller att man helt enkelt har så mycket fritid och gillar att meka. Som i mitt fall så bor jag ute på landet med strömavbrott i tid och otid då skulle det vara bra om det inte var kolsvart ett par timmar då och då.

Jag har siktat högt, det vet jag. Men mitt mål vore om jag kunde bli helt off grid. Men jag inser precis som du skriver att det är svårt ekonomiskt idag att räkna hem det. Och just nu kommer jag att sälja tillbaka överskottselen. Men då jag tröttnat på att jag får 10 öre kwh och skatten på el höjts 80% då vill jag bara kunna koppla om och säga upp avtalet med Vattenfall.

Priserna på El kommer dock att gå upp de nästa 5-10 åren och priserna på effektiva batterier och solpaneler sjunker så jag ser det ur det perspektivet att det går att bygga ut i framtiden.

Re: Jag vill inte. Men vill ha hjälp.

Ole Thronborg
Tänker sätta upp en Solartracker.
Men framför går tågen med luftledningar 20 meter ifrån. Kan dessa påverka solcellerna?

Tänkt placering av Solartracker

Re: Jag vill inte. Men vill ha hjälp.

Ole Thronborg
Bästa solkalkylatorn jag sett! FANTASTISKT BRA!

https://drajmarsh.bitbucket.io/sunpath3d.html