Installation pågår just nu

mickeys
Hej,

Undrar hur alla andra har det när dom har installerat solceller. Just nu sätts mina solceller upp och dom som sätter upp det låter kablen och optimizern ligga löst under solcellerna rakt på taket. Är det verkligen rätt? Ska inte optimizern sitta fast i själva monteringssystemet och kablarna stripas ?

SV: Installation pågår just nu

calle
De måste skruvas fast i skenorna. De får inte ligga i vatten.
Kablarna kan inte ligga lösa och skavas mot pannorna i 30år. De är inte byggda för det.

Och använder ni stripes så måste det vara de som är gjorda att klara UV -strålning. Alltså inte de vanliga.

Skickat från min Sony Xperia™-smartphone

---- mickeys [via Solcellforum] skrev ----

[...]

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Installation-p-g-r-just-nu-tp5011795.html
To start a new topic under Frågor och svar, email [hidden email]

Re: SV: Installation pågår just nu

mickeys
Tackar

Re: Installation pågår just nu

Välkommmen till forumet!

Jo självklart skall allt sitta ordentligt fast, kanske fixerar de kablarna fdet sista dom gör (även om det är betydligt knöligare) Dina optimizers torde dock vara ordentligt fastskruvade innan panelerna läggs på plats!

Vad är det för prylar och montagesystem du köpt?
 Se till att de även kan visa/ge dig en korrekt snölast beräkningar för montagesystemet då det inte är helt ovanligt att en del firmor snålar med antalet takkrokar på tegeltak med takstolsavstånd på 1,20m.

lägg gärna upp lite bilder om du har fler funderingar på utförandet!

Re: Installation pågår just nu

Arne
Hej Mickeys,

Du kan se (foton) i tråden hur effektoptimerare fästs i alu-profil med insex M8 skruv:
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Ny-solcellsanlaggning-12-kWp-april-2016-blev-18-1-kWp-beskrivn-foton-m-m-tp5010267.html

I en annan tråd kan du se hur de fästs i solcellsmodulramen:
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Ny-9-2-till-16-3-kWp-solcellsanlaggning-juli-2015-tp5008649.html

I ett SolarEdge-system är det lätt att fästa buntband på effektoptimerarnas solarkablar. Man kommer  nämligen åt mycket bra pga inga solcellsmoduler är då ännu monterade. Men att
däremot sätta buntband på solarkablarna från solcellsmodulerna är besvärligare, eftersom de ligger under solcelslmodulerna, och går nästan inte att göra. De fick därför då ligga löst på taket.

Själva effektoptimerana måste klart fästas antingen i alu-profilerna eller i solcellsmodulramen. Att lägga dem löst liggande på taket verkar aningen ansvarslöst.

Du nämner inte vad du har för takhud(betongpannor, korrugerat plåttak, trapetsblecktak, med plåt simulerat tegelpannetak, eternittak, takpapptak, etc.) Du nämner ej heller vilket montagesystem du har, ej heller vilken växelriktare och solcellsmoduler. Är det Tigo-effektoptimerare eller SolarEdge-effektoptimerare du har?

Re: Installation pågår just nu

mickeys
This post was updated on .
Tack alla för alla kommentarer.
Installatörerna/montörerna har precis gått hem o jag är helt slut. Jag har fått vara med hela dagen för att jag inte litat på dom ett dugg.

har hur mycket som helst som jag är väldigt less på. Inget kul när man har betalt så mycket pengar för att få en helhetslösning och slippa att själv installera. Nu i efterhand hade jag önskat jag gjorde det själv.

Frågor:
* Är det verkligen rätt att man lämnar mellan rum mellan aluprofilerna? Dom ska väl gå från ena sidan över till andra utan att där ska "fattas bitar"?

* Ska inte aluprofilerna jordas??

* Hur mycket mellan rum ska där vara för takkrokarna?

* Räcker det att man fäster endast takkrokarna i läkten? Dvs ingen stöd bräda sidan om????

* På aluprofilerna där ska väl finnas ändproppar? Eller dom ska vara "öppna"?

* Varningsskyltar. Ska där inte sättas upp det nere vid elcentralen?

Mitt tak är betongpannor.
K2 - system
Ska ta bilder imorgon när det är ljust igen

Re: Installation pågår just nu

Du tycks vara mer trött än montörerna, som utfört jobbet.
De frågorna du ställer här, vore de inte lämpliga att ställa direkt till montörerna,
så får montörerna möjlighet att förklara och ge en bra förklaring?
De är säkert stolta över sina yrkeskunskaper och förklarar säkert gärna.

För övrigt, takkrok skall skruvas i takstol med långa tallrikskalleskruv, så att skruvarna drar minst 80 mm i takstolsträet.

Vilket fabrikat är det på växelriktaren och dess märkeffekt?
Vet du möjligen hur stor solcellsanläggning du köpt? Alltså, installerad effekt kWp?
Fabrikat och typ av solcellsmoduler?

Re: Installation pågår just nu

mickeys
Jag är trött. Så det blev lite fel. J

Betongpannor givetvis. :-)

Jo givetvis har jag ställt dessa frågor till montörerna men det är lite svårt att få svar när 3 av dom inte talar svenska och den 4:e gör sig förstådd precis.

Då kan jag redan nu säga att dom där takkrokarna är INTE fast i takstolarna.

Givetvis ska jag ta kontakt med firman imorgon som jag har anlitat för att få klart i allt men jag vill gärna veta lite om mina frågor innan. Behöver ju inte klaga på saker som är okej. :-)

Solaredge 17K
11 kwp
Lg neon 2 black
SolarEdge-effektoptimerare

Re: Installation pågår just nu

TS menar med all säkerhet att han har ett tak bestående av betongpannor.

Takkrokarna skall fästas med långa skruvar typ 120mm som går ner i takstolarna! Det räcker alltså inte att skruva dessa i läkten eller råsponten!
 Hur tätt har de satt takkrokarna? kanske sitter det en i varje takstol och ett antal mitt emellan takstolarna som de endast moterat i läkten? fotplattan på takkrok en skall dock ändå ha ett bra stöd under så att den ej kan vicka och knäcka betongpannorna vid nedböjning vid ex stora mängder snö. panelerna tål vanligen ett snötryck på 540kg/m3 dock slarvar en del montörer och monterar för klena och för få takkrokar..... Fråga därför efter utförd beräkning på just montagesystemet med snö och vindlast beräkningar för just ditt montage.

Aluminiumskenorna skarvar vanligen med ett för ändamålet avsett skarvbleck som överlappar skarven. I ändarna brukar man montera en enkel sk "end cap" liten plastplugg. jordningen av skenor råder det delade meningar om.... de flesta installerar dock någon form av potentialutjämning vilket min elektriker förespråkade.

Betala inte innan du har godkänt och granskat installationen så att den följer gällande regler och är rätt designad!

Re: Installation pågår just nu

Mickeys.
Var i landet har du ditt hus? Jag tänker på snölast.

OK, 11 kWp installerad effekt är en duktigt stor anläggning. Grattis!
SolarEdge effektoptimerare, säger du. Jag gissar du har valt P600?

LG Neon 2, svarta, säger du. Jag gissar på 300 Wp per modul?
Det är ganska dyra moduler, alltså pris per märkeffekt Wp.
Dina moduler kostar troligen ca 10 kr/Wp.
Du skulle ha fått bra moduler för ca 7,50 kr/Wp, dvs 25 % billigare.
För din anläggning alltså ca 35000 billigare, enbart för modulerna.

Du har tydligen köpt anläggningen av en utländsk firma, som skickat ut sina montörer.
Det måste vara dyrt att ha 4 montörer utsända för montage (hotell, traktamente, och reskostnad) och måste fördyra montaget.

Vilken anledning är det till att du valt en SolarEdge växelriktare?
Har du mycket objekt som skuggar? Lägger du moduler på fler takfall än 2?
SolarEdge är ju betydligt dyrare än en vanlig växelriktare.

Re: Installation pågår just nu

Mickeys
Jag finns i skåne.

Var ute nu på morgonen o kollade. Dom har minst missat hälften av alla takbjälkar. Underbart!

Dom har även skitigt i att sätta upp optimisterna på skenorna på en hel del av solcellerna. Det är när jag inte har varit just på den platsen o tittat så har dom bara slängt under det. Fy fan vad ARG jag är.

Det är en SVENSK firma! Jag ska inte hänga ut någon ännu. Jag ska först se vad som händer med allt det här.

Optimisterna är p350. Jo lg:s var dyrare och jag har räknat på det hela. Dels så var det att dessa måtten var passade bra (alla är ju inte standard mått) och sen tyckte jag det passade väldigt bra in på mitt svarta tak. Jag är ju en av dom sista lyckliga som får ut 35% i bidrag. :-)

SolarEdge är för jag har söder och väster tak. Funderar även kanske ha på öster vid senare tillfälle. Får räkna på om det är lönt. Ingen skugga. Mer att jag vill kunna övervaka varje cell ifall något går ner.

Idag blir det snack med firman!

Vet någon en bra besiktningfirma av solceller i skåne så tages det mer än gärna emot.

Hur laddar jag upp bilder? Måste dom upp o länkas in? Var ute o tog lite imorse o det är ingen grann syn.

Re: Installation pågår just nu

magneten
usch så tråkigt att höra....Hoppas att du har möjlighet att hålla inne betalningen eller iaf en del av denna tills vidare. För att bifoga bilder är det bara att klicka på den lilla orange/röda knappen i menyfältet och välja en bild från din enhet och klicka på "insert image" så laddas den upp.

Är ej så hemma på solaredge men bra med den stora riktaren, till denna kan man välja p600 optimerare det räcker då men en st optimerare/ till 2 st paneler om du vill bygga ut mer prisvärt i framtiden!

Det är även viktigt att du kollar att krokarna sitter exakt rätt i förhållande till betongpannorna innan modulerna läggs på plats! Undersidan avkroken får EJ ligga an mot den underliggande takpannan, där ska det vara ett mellanrum på 3-5mm!!

kolla även så att dom "slipat ur" ordentligt på de överliggande takpannorna. krokarna skall även vara monterade så att de sticker ut endast i ränndalarna.

mina takkrokar är monterade i varje takstol cc 70cm. gjorde små klossar att lägga under bredvid läkten om krokarna ej hamnade miTT över så att säga.

Re: Installation pågår just nu

Hej Mickeys,

OK, i Skåne. Alltså inte särdeles mycket snö. Dock i inre norra Skåne, dvs lång från kusten, kan det väl falla en del snö?

Du har en SolarEdge SE17k växelriktare. Varför har du då inte valt effektoptimerare P600. Det blir nämligen då ca 40 % billigare för effektoptimerarna. Med P600 (eller kanske i ditt fall P700) kan du nämligen koppla 2 st solcellsmoduler till varje effektoptimerare. Resultat: du behöver bara hälften så många effektoptimerare av typ P600 eller P700. Bara där skulle du spara ca 15000 kr, inkl. moms. Det är nämligen så att med SolarEdges växelriktare SE15k eller större, kan effektoptimerare P600 eller P700 användas, vilket inte går med en mindre SolarEdge växelriktare.

Visst, SolarEdge är bra för den goda övervakningen av modulerna, men det kostar klart en del.
Visst, kan du enkelt bygga ut på ett 3:e takfall med SolarEdge.

Svarta moduler kostar ca 10 % mer än standard blåaktiga.

För att lägga upp bilder på forumet måste man anmäla sig. Men, det kanske du har gjort.
När du håller på och skriver in text, så ser du en knapp "Insert image", tryck på den så kan du välja dina bilder och lägga upp i ditt inlägg.

Om det finns oberoende besiktningsmän för solcellsanläggningar, vet jag ej. I Tyskland finns det säkert sådana, men kan bli dyrt att anlita. Det finns klart andra svenska solcellsfirmor, som kan komma och titta och ge utlåtande, men de gör då det som en konkurrent till din valda firma. Hör med:

Södra Solteknik
Ballingslöv
www.solteknik.net

Den firman ligger i Skåne, så du ser hur långt bort den ligger.

Sedan är frågan om du själv köpt in allt material och sedan anlitat en firma för att montera ditt material?
Eller om du köpt, så kallat, nyckelfärdigt.

Re: Installation pågår just nu

mickeys
Nu så hittade jag var man sätter in bilder.

Ser inte klokt ut. Dom har inte ens skalat av betongpannan så allt ligger emot. Jag önskar jag gjort installationen själv. :-(

Jo jag fick p700 först men jag fick byta ut dom för samma pris till 350. Mitt pris klagar jag inte på för jag hade 3 firmor som jag valde mellan. Det ligger helt i nivå med vad det ska kosta. Jag köpte nyckelfärdigt just för att slippa hålla på med installationen. Har hållt på med mitt hus så länge nu så jag kände att någon annan kunde göra denna biten.

Så här löser man det för att solcellerna ska komma i våg.

Re: Installation pågår just nu

magneten
Det är bara att skruva loss modulerna och börja om med montagesystemet tyvärr.. de stora gliporna vid krokarna och de överliggande pannorna gör ju att det där kommer att kunna blåsa in både skräp oc vatten vid kraftigare regn och vind de närmsta 25-40 åren,  detta är självklart ännu viktigare då ditt tak inte ser ut att luta jättemycket heller.

bilden där de klossar under en skenbit mellan skenan och takpannan kommer ju resultera i att pannan kommer att knäckas då montagesystemet kommer att böjas nedåt lite när det ligger tung och blöt snö på panelerna. (denna nedböjning skall ju tas av av takkrokarna)

Personligen skulle jag inte släppa upp dessa "montörer" på taket i närheten av mina solcellsmoduler igen. Känns som att det är större risk att de har sönder något eller att de tex skulle få för sig att gå på modulerna eller något annat klantigt än att de kommer att utföra ett professionellt montage!

Tråkigt att det ska behöva bli så här men det bästa är nog att de tar en liten paus så att du i lugn och ro förhoppningsvis kan reda ut detta med firman som du handlat din anläggning av.

Re: Installation pågår just nu

Arne
Du skall klart inte betala något till en sådan firma. Det de har gjort kan kosta dig mycket pengar om några år när takläckorna börjar komma. Det är mer än obegripligt att en firma kan låta analfabeter på solcellsmontage ge sig på tak. Ofta gäller montagefirmans garanti endast ca 2 är, och det kan ju hålla tätt så länge, men sedan? Att bryta mot takläggar-regler på sådant sätt vid ett montage av solceller, är svårt att förstå att någon firma vill göra. Kanske har solcellsfirman hitta dessa "montörer" på gatan eller på någon förläggning?

Vad du kan göra är att kontakta oberoende besiktningsman för tak. Det finns det nog flera av i Sverige.

Re: Installation pågår just nu

magneten
Viktigt är även att modulerna hanteras mycket varsamt då det lätt kan uppstå sk mikrosprickor i kislet som ej syns, om modulerna utsätts för ex stötar och slag eller om någon skulle få för sig att ex sätta en fot eller gå uppe på modulen vilket de EJ är byggda för att tåla!

Hoppas  att firman är seriös och tar sitt ansvar, annars är det ju läge att gå ut med firmans namn för att varna andra.

Hoppas det löser sig på ett bra sätt efter att du kontaktat firman! Försök att inte vara otrevlig mot dem och håll dig till sakfrågorna om varför montaget ej är utfört korrekt.

Lycka till

Re: Installation pågår just nu

Arne
Jag skulle tro att en sådan firma, snabbt går i konkurs. De kommer troligen att få så höga skadeståndskrav på sig att de går i konkurs. De får ju göra varje montage 2 gånger. Av den anledningen blir deras lämnade garantier på sina solcellsmontage, värdelösa och köparen får själv punga ut och anlita en solcellsfirma, som istället utför montaget korrekt. Man kan fråga sig varför en svensk solcellsfirma inte har egna montörer och stället "flyger in" utländska montörer till Sverige, som dessutom saknar solcellsmontage-utbildning. Det verkar mycket dyrt. Även dyrt för den svenska solcellsfirman pga alla skadestånd och extra arbete för att korrigera dessa montörers montagefel.

Re: Installation pågår just nu

magneten
Arne,  kanske är det så att firman som sålt anläggning ej har några egna montörer. De har då kanske gjort en chansning och helt enkelt anlitat en "billig byggfirma"  på orten där anläggning skullen monteras?

Den så kallade byggfirman har säkert sagt att de har rätt kompetens att utföra montage av solceller.."Inga problem det fixar vi"

Kan ju vara en bra lärdom till andra att man på förhand vill veta exakt vem det är som kommer att utföra montaget och be dem visa tidigare utförda jobb.

Hur gick det för dig igår, fick du tag på firman som levererat anläggning?

En tröst kan ju vara att det kommer att lösa sig på ett eller annat vis även om det kommer att bli mer jobb för dig om du får montera prylarna själv. Ännu är ju ingen skada skedd på varKen taket eller utrustning och du har förhoppningsvis fått alla prylarna som du betalat för levererade hem till dig.

Re: Installation pågår just nu

mickeys
Tja,

Jodå jag fick tag på dom o dom kommer hit idag. Det är en svensk firma och det är faktiskt så jäkligt att det är ägaren själv som var med och installerade det. Jag har ju som sagt kollat upp firman och allt tyde på att det var bra.

Har lite info som jag kan dela med mig om senare när allt är löst. :-) Jag vet ju att det kommer ordna sig i slutända. Det är bara allt det här mer jobbet som är så jäkla tröttsamt att behöva hålla på med. Det hade ju gått mycket fortare att jag själv satte upp det och inte behöva lägga ner tid på allt detta som nu istället hände. Tid, ork och pengar kostar det.

Men jag är väldigt tacksam för all hjälp från Er jag har fått. Man lär ju sig en hel del under färdens gång. Min anläggning är ju igång så jag har ju börjat se produktionen.
12