Inkoppling DC överspänningsskydd

TommyE
Jag har fått hem mitt DC överspänningsskydd men blir inte klok på hur det ska kopplas in.
Kan någon förklara?

Det finns bara 3 kopplingar i denna. +, - och PE.

Re: Inkoppling DC överspänningsskydd

Arne
Hur säger firman där du köpt överspänningsskyddet att det ska kopplas? Var det inte med ett elschema hur det ska kopplas?
Sidan 3 i denna tråd kan annars ge ledtrådar:
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Ny-9-2-till-16-3-kWp-solcellsanlaggning-juli-2015-tp5008649.html

Finns det plats inne i din Fronius växelriktarkåpa att skruva fast det?

Re: Inkoppling DC överspänningsskydd

TommyE
Solcellsfirman har tyvärr inte svarat alls. Om ingen vet, så får jag försöka tjata mer på dom.

Ett litet kopplingsschema finns det, men det gör mig inte klokare. Vad jag kan tolka så ska skydden parallellkopplas, hur ska dom då kunna bryta spänningen? Eller ska dom bara avleda överspänningar via jordledaren?

Re: Inkoppling DC överspänningsskydd

magneten
Det är helt korrekt uppfattatt att de ska paralellkopplas på DC sidan närmast växelriktaren för att skudda denna eller närmast panelerna om det är dom du vill skydda i första hand?

För fullgott skydd monterar man dubbla skydd på varje sträng,  både närmast panelerna och nära växelriktaren.

Tror att de fungerar typ som en övertrycksventil, men är ej helt säker, patronerna i skyddet förbrukas vid överspänning ar och byter färg från grönt till...

Re: Inkoppling DC överspänningsskydd

TommyE
Hej och tack.

Fick svar från firman (via samma fråga på Facebook) och det stämmer, dom ska parallell kopplas, känns helt tossigt i mitt huvud, men det är så det ska vara.
Plus från solcellerna ska till plus på skyddet. Sedan dras en ny kabel från plus på skyddet (i samma anslutningspunkt) till plus på växelriktaren. Det samma med minus. PE dras till jord i elcentralen (230V).

Funktions citat
Om det löser så kortsluts mellan + och - så att ingen ström över 1000VDC går genom växelriktaren
Slut citat.

Ske se om jag lyckas få in det under helgen

Arne: Nej jag tror inte att det finns plats inne i växelriktaren för dessa skydd, jag sätter upp en ny liten kapsling för dom.