Inkomstdeklaration för 2014

filip71
Så sitter man där med sin inkomstdeklaration. Jag har ju ingen firma utan har bara registrerat att jag ska vara momsredovisningsskyldig. Det som skulle vara så enkelt... Och jag måste understryka att jag inte har haft eget företag tidigare och har aldrig ägnat mig åt bokföring eller redovisning vilket jag inte borde kunna behöva kunna. Eller hur?
Och så surfar jag in på skatteverket och där står det nu att jag måste fylla i två bilagor

1, Värdepapper visade sig vara de elcertifikat jag sålt under året. Eftersom anskaffningsvärdet var 0 kronor så blir hela försäljningspriset vinst ... väl? Eller kan jag tillämpa 30%-regeln som för andra värdepapper? Ingen aning.

2, Enskild näringsverksamhet? WTF? Men det var ju det jag inte hade. Hur gör man då?
Lyckades att fylla i den allmänna delen med en massa nollor. Den andra med Balans och resulträkning lika så...

...men den tredje gick inte eftersom jag fyllt i en nolla och uträkningsprogrammet sa att man inte kan ange ett större värde än 0 (vilket jag heller inte gjort!).

Nu är jag besviken men tar tacksamt emot all hjälp jag kan få.
--filip

Re: Inkomstdeklaration för 2014

filip71

Re: Inkomstdeklaration för 2014

Kan inte ge dig några bra svar, ska inte göra något sådant i år, men nästa år....

Jo som företagare har jag vid många tillfällen ringt skatteverket.
Dom har både trevlig och kompetent personal och hjälper gärna till att fixa såna här problem.

Så mitt tips är att ringa.

Re: Inkomstdeklaration för 2014

Anders J
Det finns en beloppsgräns som gör att du inte borde behöva ta upp elcertifikaten, se http://bengtsvillablogg.info/2015/03/19/elcertifikatsystemet-behover-anpassas-for-solelproducenter/#comment-3831
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: Inkomstdeklaration för 2014

DrivMedEl
Skatteverket har infoträffar som behandlar hur det går till då man är momsregad.  skall själv gå dit.
Man gör en anmälan på en lämplig träff på deras hemsida.
Skatteverket.se/infotraffar

Re: Inkomstdeklaration för 2014

filip71
Bra idé. Tyvärr så är momsträffen i västerås den 20 maj. Dvs efter att inkomstdeklarationen ska vara inne.  Glömde ringa verket idag. Ska försöka inte glömma imorgon.

Re: Inkomstdeklaration för 2014

filip71
Anders J wrote
Det finns en beloppsgräns som gör att du inte borde behöva ta upp elcertifikaten, se http://bengtsvillablogg.info/2015/03/19/elcertifikatsystemet-behover-anpassas-for-solelproducenter/#comment-3831
Jo ja. Men det är tyvärr inte så deklaration fungerar. Meningen är att man ska redogöra allt och sedan göra avdraget i deklarationen - inte lite svart vid sidan om. Alltså måste jag då veta både hur man fyller i det hela i deklarationen och sedan veta hur man gör avdraget. I det avdraget ska man då ange både intäkterna från försäljning av el, försäljning av nätnytta och försäljning av elcertifikat. Tror jag. För jag har INGEN aning. Som lök på laxen så hade handläggaren på skatteverket inget bättre råd än att "fyll i som du tror det ska vara och beskriv i fritextfältet hur du har tänkt." Lätt och säga när alla rader känns fel och webbformuläret dessutom vägrar att släppa en vidare. Jag kommer ingenstans.
Har även insett att även om det är 2014 års inkomstdeklaration så är det inte fråga om 2014 års elproduktion eftersom den fick jag ju betalt för i januari i år. Det jag förmodligen ska ange är nätnytta, elcertifikat för 2014 samt den betalning jag fick för 2013 års produktion i januari 2014. Och de papperena har jag kastat eftersom det då aldrig fanns på tapeten att man skulle behöva momsregistrera sig utan att för den sakens skull driva företag.
Fram till idag så har jag i deklarationssammanhang i princip aldrig behövt göra annat än att kryssa i att kontrollbeskeden stämmer och sedan skriva på och skicka in. Med solceller på taket så är den tiden förbi och det tycker jag är rent åt helvete eftersom det var inte vad som har lovats av ansvariga (och oansvariga) politiker över hela färgskalan.

En annan intressant aspekt är att ingen av de ersättningar jag fått under året har innehållit moms. Ingen! Så varför ska jag momsregistrera mig när min momsredovisning är 0 kronor?

Är det verkligen ingen annan på den här listan som är i min situation? Eller tänker ni pragmatiskt bara skita i allt lite svart vid sidan om eftersom det är så det ändå så resultet borde/ska/kommer bli?

--filip

Re: Inkomstdeklaration för 2014

filip71
Jo en grej till.

Jag hade avyttrat 7 certifikat under 2014. 3 till Sala Heby Energi som jag fick 600 kronor för och 4 cert till Telge som fick dem för 0 kronor av mig - dvs jag fick betalt via ett högre kWh-pris. Hur fasen ska jag skriva då i blankett K4?

--filip

Re: Inkomstdeklaration för 2014

callec
Du har sålt totalt 3st

Re: Inkomstdeklaration för 2014

nelos
Att hela försäljningspriset för elcert skulle vara vinst verkar märkligt.
För att få elcerten har du haft många utgifter/kostnader i form av solpaneler, växelriktare, arbete etc.
För att räkna ut någon vinst måste man ta hänsyn till alla dina utlägg, och det är en hel del arbete med det.

Hela syftet med en årsredovisning för ett företag är att kunna räkna ut vinsten för företaget,
och för att göra det krävs samtliga intäkter, utgifter och kostnader.

Och vilken vinst man får ett visst år beror på hur man väljer att redovisa utgifter och kostnader.
Man kan antingen ta en affärshändelse som en kostnad direkt, och det gör man normalt med förbrukningsmateriel.
När inköpet görs är det en kostnad.

Alternativet är att redovisa som en utgift som ännu inte inneburit en kostnad eftersom det man köpt har
kvar en stor del av sitt värde som man sedan skriver av senare så att man tar kostnaden då.

Man kan alltså flytta vinst från ett år till ett annat genom att välja olika stora avskrivningar.

Så att vinsten för elcerten skulle vara försäljningspriset verkar konstigt.
Om man köper ett värdepapper till ett pris och säljer till ett annat är det ju lätt att beräkna vinsten,
men i detta fall har du inte köpt elcertet.

Du har arbetat hårt för det, och investerat i en hel solcellsanläggning.

Re: Inkomstdeklaration för 2014

nelos
Loggade in till skatteverket och tittade på min deklaration.

Inga uppgifter fanns med om mina elcert. Jag har ju inte sålt några ännu.
Men när jag har sålt så antar jag att de dyker upp automatiskt i deklarationen.

Re: Inkomstdeklaration för 2014

callec
Egentligen är det en inkomst ifrån fastigheten och då finns det ett avdrag på SEK 40.000:- att använda sig av

Re: Inkomstdeklaration för 2014

nelos
Det är en bra förklaring, pengarna från elcertifikat är en intäkt, inte någon vinst.

Re: Inkomstdeklaration för 2014

nelos
Jag gick in på K4-blanketten, här är en skärmdump:

Frågan är hur man fyller i den?

Men man borde inte redovisa någon vinst för elcerten, så fyller man i försäljningspriset, och sedan sätter omkostnadsbeloppet till samma värde så blir ju vinsten 0.

Tydligen är "omkostnadsbeloppet" summan av dina anskaffningsutgifter. Och det är ju komplicerat att beräkna.

Re: Inkomstdeklaration för 2014

filip71
Det är först när du säljer eller avyttrar certen som du måste deklarera för dem på k4. Endast ägande är inte intressant vid deklaration. Och som callec är inne på så är det bara att räkna denna intäkt som vanlig produktionsintäkt.
Skatteverket är faktiskt ganska  tydliga här
https://www.skatteverket.se/privat/fastigheterbostad/mikroproduktionavfornybarel/forsaljningavoverskottsel.4.3aa8c78a1466c58458750f7.html
Summera ihop alla momsfria intäkter från överskottel, nätnytta och elcert och fyll i ruta x. Samma sak med moms i ruta y. Dra sedan av 40000 genom att fylla i ruta z och sedan borde det vara klart. Nu vill jag veta var ruta x, y och z finns i deklarationen UTAN att jag ska behöva fylla i någon näringsbilaga ne eller nea.

Re: Inkomstdeklaration för 2014

nelos
I länken från skatteverket står:

"Det innebär att inkomsterna från försäljningen av överskottselen istället räknas som kapitalinkomst på produkt från privatbostad.".

Så då bör det vara kapitalinkomst man ska skriva det som, här är de alternativ som finns:

Alternativen med "vinst" längst ned gissar jag att de inte är.
Vad sägs om "Ränteinkomster, utdelningar m. . "?

Re: Inkomstdeklaration för 2014

nelos
Skatteverket refererar till 42 kap. 30 § inkomstskattelagen.

Där står följande:

Där står avdraget på 40 000 kr.

Ingenting står om solel, men om skatteverket anser att det är den paragrafen man ska använda
så kan det ju vara "Överskott vid uthyrning av privatbostad" man ska använda:

Går man in på "ändra" får man en länk till "beräkningshjälp".
Där finns det ett formulär som innehåller dina x, y och z:

Det finns ett fält "hyra och liknande":

Re: Inkomstdeklaration för 2014

filip71
Härligt Nelos. Hur långsökt det först kan verka så tror jag faktiskt du har prickat nästan rätt - fast inte den gulmarkerade "uthyrning" utan "försäljning av produkter" raden under vilket känns mera logiskt (fast det är ju ingen garanti i de här sammanhangen ).

Så min tolkning blir att man summerar ihop elförsäljning (3123kr) utan moms och nätnytta (333kr) utan moms + försäljning av elcert (693kr) i  ruta 2. och där skriver jag då 4149kr (i ruta 1 som du gulmarkerat borde jag skriva 0kr). I ruta 3 skriver jag samma summa (4149kr) och överskottet borde då bli 0. För säkerhets skull så beskriver jag vad det är jag har sålt i någon textruta...
Under 2014 fick jag ingenting utbetalt med moms så jag klarar mig det året.

Riktigt hur man gör i K4-blanketten vet jag inte än men det återkommer vi väl till - det är många dagar kvar till 4:e maj.

Re: Inkomstdeklaration för 2014

BengtK
Nu börjar det göras en höna av en fjäder
Det som nelos visar är en "Hjälpblankett" för att räkna ut "Överskott vid uthyrning av privatbostad"
(Och det är rätt att använda denna vid försäljning av sol-el).
MEN, eftersom det finns ett schablonavdrag på 40000 så behövs inte denna. Det är uppenbart att överskottet blir noll(0).
Och det skall heller inte redovisas under schablonintäkter eftersom det är just noll.
Du skall dock kunna visa för skatteverket att det blir så ( 4149 kr  är mindre än 40000 kr ).
Du skall göra så här i din deklaration : Under Bilagar

Klicka på Tabort på båda raderna. Jag antar att det enbart finns solel ? Inga aktier etc ? annars Klart.
Däremot skall du göra en momsdeklaration, öppnas som en e-tjänst:
Fyll i uppgifter ( hela året ) Sedan detta:

skicka in
33 st Sharp ND-R245A6 (245W) 8,085 kW 54,2 m2 Rakt söderläge 0°. Taklutning 27°. Kostal 7,0. 2 strängar 15 +18 54 st Stion 150W tunnfilm 8,1 kW 58,9 m2 Rakt norrläge 180°. Taklutning 27°. Kostal 5,5. 2 strängar 27 +27

Re: Inkomstdeklaration för 2014

callec
Här står allt om de 40.000 och hur solelsförsäljning ses av RSV

http://www.skatteverket.se/privat/fastigheterbostad/mikroproduktionavfornybarel/forsaljningavoverskottsel.4.3aa8c78a1466c58458750f7.html