Inga nya pengar till solcellsbidrag?

jansimon
Länstyrelsen har ännu inte fått några bidragspengar för detta året, 2014 för solcellsbidraget. Normalt är att det betalas ut av staten i mars, men inte i år. Fick inget svar om länstyrelsen fått några svar på trolig fråga... Vad är anledningen tro? För att man förskotterade pengar 2013?

Re: Inga nya pengar till solcellsbidrag?

callec
Jag skrev mail till länstyrelsen i början på denna månad om ungefär samma sak.
Har ännu inte fått något svar.
Hur lång tid har dom på sig att svara på en fråga?

Re: Inga nya pengar till solcellsbidrag?

jansimon
Ja jag har skickat flera mail, men inget svar. Numer skickar jag till den handläggare som har mig på sitt bord. Men låååååångsamt är det med svar. Idag överaskade dom med svar på under 30min!

Känns som om detta med solcellsbidrag är en stor koloss som man försöker att smita ifrån, ja inte länstyrelsen, dom gör så gott dom kan, men någon annan...... Börjar vi bli en för står rörelse som ruckar på givna normer och ekonomier? Man kan få mycket konspirationsteorier om man funderar.. :)

Re: Inga nya pengar till solcellsbidrag?

Norrlandssol.
Länstyrelsen ver lika lite som vi bidragssökare, de bara delar ut de pengar som kommer in, och det verkar ej inkomma nåt mer, pratade med dem för 1månad sen, visste inget, utan de betar av ansökningarna om pengar kommer..

Re: Inga nya pengar till solcellsbidrag?

Jan Simon
Ja och det blir bara längre och längre väntan. Gissar att de totala anslagen fram till 2016 inte räcker totalt sett pga så många sökanden. Frågan är hur länge de räcker. Skulle bli överraskad och förvånad om man fyller på med mer pengar än det avsatta...... Kommer det nya pengar, vilket jag verkligen hoppas på, så kommer bidragsdelen sjunka. Det börjar vara för bra kalkyl :)

Re: Inga nya pengar till solcellsbidrag?

Henrik
Ringde länsstyrelsen i västra götaland förra veckan och då var de inne på ansökningarna som inkom i januari 2013. Där var det stopp. Han bad mig att ringa V21 igen då de skulle få besked under V20 hur stor del av kakan som kom till denna region.
24 st Jam6 255W, 12 st Jam6 260W 3 strängar. 9,24kW. Fronius Symo 6.0 + 3.0 Vinkel 39 grader i rakt söderläge. Ställning på mark.
Soldemo Sträng 1&2
Soldemo Sträng 3

Re: Inga nya pengar till solcellsbidrag?

jansimon
Äntligen! Då håller jag mina två tummar. Ansökte i februari 2013. Må VG-regionen få en stor tilldelning. Vi är ju den "mesta" regionen i antalet inkomna ansökningar. Över 1000st. Skåne på 2:a plats och Halland 3:e om jag inte minns fel.