Idag hittade jag kompassen, vi ligger ganska exakt syd.

Idag hittade jag kompassen, vi ligger ganska exakt syd.

TommyE
Enligt google maps och div andra kartverktyg jag tittat på så ser det ut som om vårt hus är vridet något åt väst, men så hittade jag min gamla kompass och det ser ut att vara nära nog rakt syd

Re: Idag hittade jag kompassen, vi ligger ganska exakt syd.

Mono Wafer
Du glömmer väl inte kompassens missvisning, d.v.s. magnetiska nordpolen ligger en bit ifrån geografiska nordpolen.
Själv använde jag min kompass på ritningen Nybyggnadskarta för att få fram riktningen på huset.

Re: Idag hittade jag kompassen, vi ligger ganska exakt syd.

TommyE
Jo det har jag glömt.
Jag har ingen karta, så jag får hitta på något annat om kompassen inte går att lita på.

Re: Idag hittade jag kompassen, vi ligger ganska exakt syd.

Mono Wafer
Kolla om din kommun har ett offentligt digitalt ritningsarkiv. Min kommun har det och där finns min nybyggnadskarta.

Re: Idag hittade jag kompassen, vi ligger ganska exakt syd.

Henrik.L
Klockan 13 har du solen i rakt sydligt läge. Stoppa ett kvastskaft i marken och kolla då!
11,97 kW (38 * 315W ECSolar) 76 m2
15 paneler syd, 12 väst, 11 öst, alla 17graders lutning
SolarEdge med optimerare på varje panel
Länk till produktionsdata - SolarEdge
Länk till produktionsdata - PVoutput

Re: Idag hittade jag kompassen, vi ligger ganska exakt syd.

Henrik
Det beror ju lite på var du bor (vilken longitud).
Hos mig t.ex. så är det 12:57. Men i Göteborg är det 13:12 och i Visby 12:47 ungefär idag.
(varierar över året)

Re: Idag hittade jag kompassen, vi ligger ganska exakt syd.

Henrik.L
Absolut rätt... Skulle var kul om tågen avgick på exakt soltid. Eller för all del om TVn och radion sände på kontrollrummets soltid.

Du får även kolla när skuggan är som längst... då har du söder! Eller egentligen inte heller helt sant eftersom jorden wobblar lite, men det kommer även dina solceller att inte kunna komma undan. :-)
Denna wobbling slår på ca 16 minuter så det gäller att veta när på året man mäter...

Förutom att man har den magnetiska missvisningen så har man även en kartografisk missvisning som beror på kartprojektionen och den vanligaste referenssystemet i Sverige är numera SWEREF99 och har man en karta i det så kan man räkna ut hur mycket fel den kartografiska missvisningen (merediankonvergensen) är https://www.lantmateriet.se/sv/Kartor-och-geografisk-information/GPS-och-geodetisk-matning/Om-geodesi/Geodesitjanster/Berakna-meridiankonvergens/

Kör man med Google Maps så är det dock Googles egna variant av WGS84 som brukar användas osv osv...

Inte helt lätt, så därför är solpinnen inte alls dum att förlita sig på om man vill komma in på planen...

Eller ännu enklare... polstjärnan så fort det blitt mörkt... kan ju förstås vara problematisk i Kiruna just nu :-)

[...]

Jag ändrade till 190 grader igen  Men jag har iaf kompassriktigt 180 grader

Re: Idag hittade jag kompassen, vi ligger ganska exakt syd.

En annan variant att hitta söder är att gå till http://rl.se/sol_maane. Välj din ort och klicka på Tabell. Där är mina favoriter Mars och Jupiter, dessa syns så här års (i alla fall i södra Sverige) även innan det blivit speciellt mörkt, alltså innan övriga stjärnor blir synliga. Gå ner i tabellen till kvällstiderna och leta upp den bäring som är närmast 180 grader. Vill du hamna helt rätt på 180 så kan du räkna fram det klockslaget. Höjd över horisonten finns också.
Kul site att kolla på annat också.