Idag har vi kört i ett år

Hej, ber om ursäkt till er som hänger här ofta, inlägget blir lite längre och det innehåller en del "självklarheter", men jag tänker att jag skriver mer beskrivande om någon som inte är så bevandrad i "fikonspråket" vill läsa.

Idag fyller vår anläggning 1 år. Eg så byttes elmätaren ut den 8e maj, men vi startade den 5e och har kört sedan dess. Vi har fusk-kört lite före det också, men då bara någon enstaka timme per gång, så jag säger att startdagen var den 5e maj 2016 :-)

Anläggningen sitter (som ni redan vet) i Kiruna och jag har fått lite glåpord under året om hur tokigt det är att sätta upp en solcellsanläggning här, det är ju bara mörkt och kallt och det är aldrig någon sol. Förresten hur gör du under vintern? då är det ingen sol alls.
Själv var jag försiktigt optimistisk, annars hade jag såklart inte tagit steget och investerat. En viss skeptisism har även jag haft - vi bor helt ärligt inte bra till för det här... eller?

Låt mig börja med de fysiska förutsättningarna.
Vårt hus står mycket bra till (bortsett det nordliga läget), taket är nästan helt söderut, bara en aning vridet åt väst. Taklutningen är 45 grader, vilket också är bra.
Panelerna skuggas i princip ingenting. Tidigt på våren och sent på hösten när solen står riktigt lågt, så skuggar grannens hus. Tidigt på morgon så skuggar vi oss själva med en skorsten och sent på em/kväll så skuggas vi av en annan granne - men det är också bara tidig vår och sen höst, på sommaren går solen över husen. Dvs skuggläget är nästan optimalt.
Anläggningen består av en överdimensionerad Fronius Symo på 5kW (mer om det nedan), vi har 8st JA-Solar 290W paneler, vilket ger 2,32kWp
Vår förbrukning av el har i år varit 12300kWh

Hur har det då fungerat?
Jo tack, över förväntan. Jag gjorde en egen plan baserad på den närmaste anläggning som jag hittat (den är ca 16 mil bort), enligt den ska vi göra 818kWh/kWp (för Er som inte vet, så är kWh/kWp ett bra jämförelse tal - ta det anläggningen producerat i kWh och dividera det med anläggningens storlek i kWp (teoretiskt max)). Jag har fått lite olika offerter där dom räknat på 868kWh/kWp.
Vädermässigt hade vi en riktigt dålig sommar, vi kom på plats 11 av 14 i solligan, hösten var bara regn och även våren har varit riktigt tråkig. Jag skriver detta trots att jag bott i Kiruna nästan hela mitt liv och det är normalt med dåligt väder här - men det har varit till och med sämre än vanligt.
Produktionskurvan ser ut så här:

Planen var att vi skulle producera 1898kWh (818kWh/kWp)
Enligt offerterna skulle vi producera 2014kWh (868kWh/kWp)
Vi producerade totalt 2093kWh, eller 902kWh/kWp
Av produktionen har vi sålt 801kWh (ca 38%).

Jag är riktigt nöjd med resultatet, så pass nöjd att vi nu ska gå in i fas 2 och uppdatera mängden paneler till 21st och då kommer upp i 6kWp (därför den överdimensionerade växelriktaren). Panelerna kommer upp på taket så fort snön har försvunnit.

Det ska bli väldigt intressant att se vad som händer med andelen sålt nu när anläggningen växer, mängden sålt påverkar som bekant det ekonomiska ganska mycket.

Re: Idag har vi kört i ett år

magneten
Superkul med hela 900kwh/kwp i Kiruna dessutom !!!

Detta bevisar ju återigen att det är en god idé med solceller i HELA Sverige  (och inte bara i Söra Sverige som en del hävdar)

Grattis till en väl fungerande anläggning!!

Re: Idag har vi kört i ett år

TommyE
Tackar.

Att testa om det fungerar här uppe var en av mina orsaker till att jag köpte. Nu tycker jag att det är bevisat, det fungerar utmärkt. Den andra orsaken var att sänka min elräkning, det fungerade också.

Jag tittade lite mer på min referensanläggning igår. Min plan utgår från deras utfall 2014, då dom som sagt gjorde 818kWh/kWp. 2014 var en kanonsommar. Dom har under de 12 senaste månaderna gjort 728kWh/kWp, dvs 90 mindre. Finns det någon som säger att inte vi också kan göra 90 kWh/kWp mer om/när vi får en fin sommar nästa gång? Dvs vi skulle kunna komma upp i 990kWh/kWp. Det vore nått att skriva hem om