IRFTS Easy Roof - Model G

Henke
Hej!
Jag söker efter ljus och lykta efter någon som kan leverea IRFTS Easy Roof - Model G till mig.
Har hittat en endaste leverantör i HELA europa som är villig - om jag har tur!

Någon annan som har något bra förslag hur man kan lösa detta?

Hälsningar
Henrik
4,32kWp 62% underdimension:
32 st Solibro-SL2 135W tunnfilm 35° taklutning, sydö.
SolarEdge SE7K
SolarEdge P405 13 st

Re: IRFTS Easy Roof - Model G

Fråga: avser ni att montera systemet helt själva?
Det är viktigt i sammanhanget pga det kan vara svårt att hitta en firma i Sverige,
som utför montage med ett "udda system, som de inte alls känner till".

Du nämner ej vilken firma du hittat, som eventuellt säljer till er.

Skall ni installera det helt själva borde det vara lättare att hitta firma som säljer till er.
Men det är möjligen lätt att man glömmer någon detalj som behövs, vid en beställning,
så man tvingas göra efterbeställningar.

Själva på sin hemsida  http://de.irfts.com  anger de att bland annat att firmor
i Danmark och Tyskland är distributörer, dvs säljer detta system.

För Model G som är för tunnfilms-solcellsmoduler, se:

EasyRoof-ModelG.pdf

Det verkar inte vara så dumt system.
Är det för Solar Frontier-Solcellsmoduler ni avser att använda det?

T.ex. KRANNICH Solar GmbH & Co. KG i Tyskland.
Och i Danmark GAIA SOLAR A/S  och VIASOL.

Har du kontaktat dessa firmor? Bäst är nog att ringa, för att visa sin seriösitet.

Detta montagesystem tillverkas i Frankrike,
och måste i alla fall fraktas från Frankrike till ort, på vilken det skall monteras.
Om den orten är i Sverige, Danmark, Tyskland eller annorstädes,
kan väl inte ha någon betydelse för en försäljningsfirma, kan man tycka.
Försäljningsfirmor brukar inte vara kräsna när de gäller att kränga varor,
utan brukar vilja kränga så mycket som möjligt.

Re: IRFTS Easy Roof - Model G

Henke

Jag hade kontakt med photovoltaik-shop.com i Tyskland, och jag frågade dem om de möjligen säljer
IRFTS Easy Roof Model G.
De undersökte detta och återkom idag och sa att de inte kan sälja det.
De sa också att Krannich Deutschland inte har det i sitt sortiment.

Trots att de på sin hemsida "de.irfts.com/deutschland.html" skryter att
Krannich Solar Tyskland säljer deras system.

Det skulle kunna vara så att IRFTS Easy Roof är i konkurs, eller inte har betalat sina räkningar från sin verkstad, som pressar deras plastdetaljer. Detta är enbart spekulation. Du skall nog inte betala dem i förskott i alla fall, som försiktighets åtgärd.

Däremot säljer photovoltaik-shop.com montagesystem Heckert eller LORENZ-´, INTERSOL-Portfolios etc.
Du får titta på vad de är för system.

Re: IRFTS Easy Roof - Model G

Henke,

Jag ser att alma-solarshop.de i Luxemburg, säljer Easy Roof.

Kolla där, snacka med dem.
De kräver dessutom endast 17 % moms.

Re: IRFTS Easy Roof - Model G

Henke
Arne: Tack för att du kollat möjligheten där också. Tror inte de är i konkurs - utan mer att de håller på att fasa ut Model G - detta eftersom efterfrågan varit för liten för denna variant. Det är ju väldigt smalt område som inte täcker många installationer.

Har pratat med Alma-Solarshop - de säljer endast den nyare varianten.
EasyRoof Evolution.

Har fått tag på EasyRoof Model G från ett norskt företag Solcellespesialisten.no.
För ramar till 48 paneler vill de att jag ska betala: Total price 4493EUR + VAT
Freight with TNT Economy express: 2500NOK

Alltså för mig som privatperson: 5616EUR el 53 300SEK(Euro 9.5)
Frakt: 2500NOK el 2375SEK
Totalt: 55 675SEK

Totalt installerad effekt skulle vara 48x170= 8160W
Kostnad för monteringslösning per W = 6.82

Sedan tillkommer kostnad för installation om jag inte gör detta själv.

Är detta en rimlig kostnad? Jag tycker det känns extremt dyrt eller har jag fel?
4,32kWp 62% underdimension:
32 st Solibro-SL2 135W tunnfilm 35° taklutning, sydö.
SolarEdge SE7K
SolarEdge P405 13 st

Re: IRFTS Easy Roof - Model G

Arne
Det verkar orimligt dyrt det där system G.

Det skulle vara om du med System G,
kan undvika takpannekostnad i samma höjd, dvs 55 000 kr..

Annars får du väl ge upp System G.

Re: IRFTS Easy Roof - Model G

Henke
Jo, får nog ge upp det!

Står och funderar på lite olika alternativ som jag fått priser på.

Men satt och kollade på SolarEdges hemsida och hittade en bild på ett snyggt integrerat tak, dock utan referens. Så satt och googlade på holländska BIPV installationer och till slut. Fann egentligen exakt det jag är ute efter. Ett integrerat system som läggs på vertikalen istället för horisentellt.
Tyvärr verkar det vara en liten puttefirma på en person..

Här är systemet och det passar till Solar Frontiers paneler:
Robisol BIPV B35

Återkommer om jag får priser..

[...]

Jag råkade se detta system "Sundeck" för takintegrering.
http://www.solarworld.de/produkte/produkte/sundeck/technische-details/

Re: IRFTS Easy Roof - Model G

Henke
Robisol BIPV 35 System - säljs enbart i Benelux - alltså Belgien, Nederländerna och Luxembourg.
Till att börja med - liten firma som utvärderar olika montörer för att installera systemet.