Hur vet solar edge min nuvarande förbrukning?

Hur vet solar edge min nuvarande förbrukning?

turbo100
Hej,
Kollar denna video https://www.youtube.com/watch?v=tLELFe6rmtg (7.30 nånting) och där visar en websida vad solcellerna producerar samt mitt hus totala konsumtion och vad jag importerar eller exporterar.
Hur får solcell-systemet reda på detta?
Är det min elmätare från EON som rapporterar denna information - alltså husets totala konsumtion?

Re: Hur vet solar edge min nuvarande förbrukning?

Hullingen
Finns en fråga om just detta i länken. Det måste till en extra mätare som skickar data till din "sida"

https://www.solaredge.com/sites/default/files/se-energy-meter-with-modbus-installation-guide.pdf

Humberto Perez
Humberto Perez
för 6 månader sedan
Hi I'm new with my solar panels the light company install the meater that runs backwards but I can't see my energy consumtion in the solaredge app all I can see is my solar produccion what can I do about that problem

Spectrum Geeks
Spectrum Geeks
för 6 månader sedan
It sounds like you dont have the optional modbus meter. This is why you can only see the solar generation. If you want to see consumptions, you need the modbus meter with additional CT clamps.

Re: Hur vet solar edge min nuvarande förbrukning?

Arne
Har du en SolarEdge energimätare installerad, den kallas väl SolarEdge SE-MTR-3Y400-A och 3 strömsensorer, en på varje fas. I så fall mäter den hushållets ögonblickliga effektförbrukning, även energiförbrukningen, och växelriktaren skickar alla data över internet till SolarEdges portal.
Men har du ingen sådan energimätare då kan inte SolarEdge känna till vad du har för energiförbrukning i ditt hushåll, utan endast vad din växelriktare producerar.  Ditt elnätsbolag får nog inte lämna ut sådana personliga uppgifter till främmande företag, utan ditt godkännande.
Vi har ingen sådan SolarEdge energimätare i vår solcellsanläggning, eftersom inte behövs.

Re: Hur vet solar edge min nuvarande förbrukning?

turbo100
Hej och tack för infon - gissade nästan att det inte gick att utläsa enbart från växelriktaren.
Jag tänker det kunde vara kul att se min förbrukning och energiflöde i realtid för jag tänker det är bäst att köra energikrävande aktiviteter när jag producerar.
Får kolla med installatören om dom kan installera en SE-MTR-3Y400-A när dom ändå ska skruva upp växelriktaren.

Eller det kanske finns andra sätt att monitorera sitt elföde?