Hur stor anläggning

Nisse
Hej!  Har ett sommarhus på 60kvm utan el. Tänkte investera i en solcellsanläggning. Skall köpa 4 st 200AMp/h timmars AMG batterier, och behöver laddning till dessa. Normal förbrukning 2 lampor i varje rum
samt TV,och kringutrustning. Spis, kylskåp, varmvatten på gas.
Funderade på om man driva en värmepump på 5 kw, och hur stor solcellsyta på taket? Vilka paneler? Och vad skulle man kunna tänka sig för kostnad mellan tummen och stortån.

Otroligt intresserad men okunnig.

Nisse

Re: Hur stor anläggning

Batteristorleken ger dig ungefär 5kwh till förbrukning från fulladdat.
Min uppfattning är att batteribanken måste utökas om du ska ha en värmepump som ska gå ett par gråa dagar. Förrutom värmepumpen borde det räcka med två st 250w paneler samt en laddningsregulator.
Panelerna köper du så billigt som möjligt se bara till att de passar till tänkt regulator. Kostnad för detta ca 5k.

Re: Hur stor anläggning

Nisse
Tack för upplysningen! Återkommer förmodligen med mera frågor.

Nisse

Re: Hur stor anläggning

magneten
Att driva en värmepumpen med lagrad solenergi vintertid kommer att kräva betydligt mer paneler än vad du förmodligen har plats till och bli orimligt dyrt, så för att värma stugan skall du nog satsa på något annat alternativ.

Re: Hur stor anläggning

callec
Sommarhus

Re: Hur stor anläggning

nelos
Paneleffekten beror på vilken tid på året du planerar att vara i stugan, är det bara två månader mitt i sommaren
så går det nog bra med en liten anläggning, då behövs ju nästan ingen uppvärmning.

Men i augusti, september eller kanske till och med oktober blir det kallare så då krävs betydligt mer.
Skrapade själv rutorna på bilen för någon vecka sedan i första halvan av oktober.
Och mitt i vintern är det mycket svårt att bara använda solel för uppvärmning som magneten konstaterade.

Vilken tidsperiod är det tänkt att använda huset?

Maxeffekten på värmepumpen är inte så intressant för dimensioneringen av solpanelerna,
för dem är istället energiförbrukningen som är det intressanta.
(Maxeffekten kan däremot ha betydelse för dimensioneringen av batterierna)

Jag har själv en värmepump, fast i mitt fall för bergvärme, dvs vätska-vätska.
Jag antar att det var en luft-luft-värmepump du tänkte dig.

Men om man exempelvis tar mitt hus som exempel så är det visserligen betydligt större till ytan,
men bergvärme är också mer effektivt. Så energiförbrukningen där kan vara relevant även för din del.

Under oktober gör jag av med ca 10 kWh per dag i medeltal för uppvärmning.
Det är mer än vad den tänkte batteribanken klarar av vid lågt solutbyte.

Det är även så mycket som solcellerna måste kuna ge i medeltal. För att nå upp till det
krävs det flera kW solpaneler, betydligt mer än bara 500W.

Min anläggning på 7,2 kW har inte nått upp till 10 kWh per dag mer än någon enstaka dag under oktober detta år.

Så för att klara september och oktober krävs en betydligt större anläggning.

Re: Hur stor anläggning

Norrlandssol.
Jag skulle säga tvärtom..! Att luftvärmepumpen är mer effektiv, MEN, vid "höst" temperatur, då 5-7ggr instoppad effekt, i vårt gamla hus gick den på 2-400w för att hålla hela huset på 141kvm varmt på hösten.

Samt att startströmmen är ca 3ggr märkeffekten på en bergvärmepump, om den inte är inverterstyrd vill säga,

Eller om du har god plats ha Acc tank, att ladda varmvatten, annars elda..