Hur stor anläggning

Nisse
Hej!  Tänkte installera solceller på taket till min sommarstuga, för batteriladdning. Funderar på att installera
en värmepump på 5 kw. Grejen är, att jag inte har el installerat i huset.Skall köpa 4 st 200Amp/h batterier,
för 3.000:- styck, för att driva värmepumpen.
Hur stor solcellsyta och vilket watt tal på panelerna bör man ha för att det skall funka.

Otroligt intresserad men okunnig.

Nisse

Re: Hur stor anläggning

Andreas
Hej Nisse!

Intressant projekt du har.

Kan du ge lite mer information vilken värmepump du tänkte använda? Vill du driva den även under vintern eller bara under sommaren? Har du redan beräknad hur mycket värmeenergi du behöver i stugan?

Att driva en värmepump med bara batteri och solpaneler blir nog svårt under höst, vinter och vår.

Hälsningar
Andras