Hur mycket kan man begränsa växelriktaren

RC

Hur mycket kan man begränsa växelriktaren

RC
Är det möjligt att begränsa en SolarEdge SE 17K till att leverera max 13,5? Vad är nackdelarna?

Re: Hur mycket kan man begränsa växelriktaren

Bekanten har en SolarEdge SE16k och har ställt in en max. AC-uteffekt, som är lägre än de 16 kW den förmår, som den maximal får producera, se här på forumet. Skälet till effektbegränsningen är för att inte förarga monopolföretaget EON om växelriktaren skulle mata ut högre ström än mätarsäkringarnas 20 A.

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Ny-solcellsanlaggning-12-kWp-april-2016-blev-21-2-kWp-beskrivn-foton-m-m-tp5010267.html

Mycket jobbigt numer att behöva klicka som en tok(view more) för att komma fram i tråden. Det var mycket bättre tidigare här på forumet då man slapp klicka "view more"

Re: Hur mycket kan man begränsa växelriktaren

Gunnar
Ett litet tips Arne. Lägg in den här adressen som bokmärke. http://solcellforum.18852.x6.nabble.com  Om du använder den när du ska besöka forumet så behöver du aldrig trycka "view more"  för att komma framåt.  När man använder den adressen till forumet så fungerar det precis som i gamla tider.

Re: Hur mycket kan man begränsa växelriktaren

Arne
tack Gunnar,
äntligen kan man undvika tok view more som förstörde hela forumet.
Och nu används hela bildskärmsbredden för trådarna, bra då bilder blir större.
RC

Re: Hur mycket kan man begränsa växelriktaren

RC
Tack för länken, jag höll på att bli galen :)
RC

Re: Hur mycket kan man begränsa växelriktaren

RC
Arne, Jag har läst den tråden ett flertalet gånger och funnit mycket nyttig information.
Min tanke är ca 72st 270w paneler och en SE17K, hälften Ö andra halvan V.
Tyvärr har jag en hel del skugga vid olika tidpunkter vilket gör det svårt att göra vettiga uträkningar.
Att det går att begränsa invertern visste jag, men jag visste inte hur mycket jag kan begränsa den och om det skulle generera något extra slitage.
I dagsläget har jag en huvudsäkring på 16 men ska uppgradera den till 20.
Enligt SolarEdge site designer kan jag ha 2 strängar med 36 paneler i varje, tror ni det kan stämma? Jag har försökt läsa på hur solaredge fungerar och tror att det kan stämma, men då det varit mycket att räkna på för någon som har gröt i huvudet efter att försökt sätta sig in i allt om solceller så är jag väldigt osäker.

Re: Hur mycket kan man begränsa växelriktaren

magneten
Bara för info så är det inte nödvändigt att ha solaredge för skugghanteringen då du bara ska sätta paneler åt två olika håll. Både SMA och Fronius strängväxelriktare har inbyggda funktioner såsom SMA optitrac för att hantera skuggning från träd takkupor och skorstenar.

Hittade nyligen detta blogginlägget från en installatör i Australien som installerat många solaredge anläggningar och nu delar med sig av lite erfarenheter, både positivt och negativt. Helt klart värt att läsa innan man bestämmer sig

https://mcelectrical.com.au/blog/solaredge-inverter-and-optimiser-review/

Re: Hur mycket kan man begränsa växelriktaren

Arne
RC,

Titta på databladet för SolarEdges växelriktare SE17k och på databladen för tilltänkta effektoptimerarna(är det P600 du tänker på?).  På databladet för P600 ser du att man får ha högst 30 st P600 i en och samma sträng.
Väljer du då solcellsmoduler på 300 Wp, blir det 600 W in på varje P600, som varje P600 ska klara. Men totalt i strängen blir det då 30 x 600 = 18000 W, dvs 18 kW. Det går inte. Det står att det får vara max 11,25 kW varje sträng.

Dina 36 st 270 blir 9,72 kW, vilket går bra. Du kan till och med ha fler, upp till 11,25 kW i strängen.

När man ställer in en effektbegränsning på en växelriktare, t.ex. att den 17 kW-växelriktare får max producera säg 8 kW AC, då är det inte så att 17 kW kommer från solcellsmodulfältet och att 9 kW bräns bort via kylflänsar på växelriktaren. En elektriker kan tro det. Istället styr växelriktaren galant bort från optimala punken på solcellsmodulsträngen och tar bara ut just 8 kW från solcellsmodulerna. Alltså nästan ingen effekt behöver brännas bort via växelriktarens kylfläns. Endast ca 2 à 3 % av de 8 kW kyls bort via kylflänsarna, dvs växelriktaren har en verkningsgrad på ca 97 à 98 %. Det är inget nämnvärt som slits på växelriktaren vid en inställd max-effektbegränsning.
RC

Re: Hur mycket kan man begränsa växelriktaren

RC
Tack Magneten, jag ske försöka hitta lite mer info om skugghanteringen för Fronius och SMA.

Jag har läst den bloggen, då risken(enligt bloggen)  är 0,27% (drygt 80% chans att jag klarar mig ) att en gen4 optimerare går sönder kan jag ta trots att det blir jävligt att byta då hela garagetaket kommer vara täckt med paneler, Om ett par optimerare går sönder är  sannolikheten stor att det blir de som sitter värst till :P .

RC

Re: Hur mycket kan man begränsa växelriktaren

RC
Arne, Jag velar fram och tillbaka mellan 72st 300 eller 36st 600. (Om jag tolkat det som skrivs i bloggen som magneten hänvisade till på rätt sätt så borde jag även titta på 72st 350 eller 404.)

Tack för infon om effektbegränsningen.

Re: Hur mycket kan man begränsa växelriktaren

magneten
Jag hade i så fall kört på p600 och endast 36 st optimerare för att få ner antalet komponenter samt kontacktstycken (varje optimerare innebär ju några extra kontakter) i installationen samt lägre risk för framtida glappkontakt och utbyte av optimerare.

Angående Fronius skugghantering så tror jag den heter Fronius Dynamic Peak Manager eller något i den stilen.