Hur mycket förluster blir det vid överdimensionering?

Hur mycket förluster blir det vid överdimensionering?

TommyE
Jag har en Fronius Symo 5kW växelriktare. Långt efter att jag köpte den så såg jag att det inte skiljer många kronor mellan en 5kW och en 6kW. Nu när vi snart ska uppdatera våra paneler från 2,3kWp till 6kWp så kommer såklart frågan - hur mycket tappar vi pga att växelriktaren begränsar max uttag till 5kW?
Jag har gjort ett tappert försök att räkna ut det. Tänk på att siffrorna nedan är beräknade och kan vara felaktiga, men dom kan ge en fingervisning.

Om jag börjar med ett diagram från igår, jag tycker att det ser ut som en ganska normal produktion för vår anläggning. Mätpunkterna är tagna från PVOutput, så det är med 5 minutersintervall.

För att beräkna hur mycket det skulle ha gett om vi haft våra 6kWp på taket så har jag tagit varje mätpunkt och multiplicerat den med 2,6 (6/2,3 = 2,6). Jag lägger på kurvan för 6kWp och då ser den ut så här:

Det ser i mina ögon riktigt trevligt ut, men det finns 2 problem med den här jämförelsen.
1. Med mer paneler så kommer produktionen pågå lite längre, den startar tidigare och slutar senare. För att med fler paneler så behövs det mindre ljus för att nå startström - jag bortser från det i det här inlägget.
2. Det som är själva "problemet", mitt på dagen har vi ett antal toppar över 5kW som kommer sig av att det är överdimensionerat, dessa kommer då att begränsas av växelriktaren till 5kW.
Lägger in den begränsningen i diagrammet och lägger på den kurvan också, då blir det så här:

Som du ser så är det en mycket begränsad förlust, som knappast föranleder någon orsak att köpa den större växelriktaren.
Detta är ett relativt lågproducerande dygn, om jag gör samma manöver för ett av våra bättre dygn så ser det ut så här:

Även här är det "försvinnande" lite som kapas bort och ger inget direkt behov av en större växelriktare. Men, nu skiljer det bara ca 300kr mellan modellerna, så det finns eg ingen orsak att inte välja en 6kW framför en 5kW och hade jag gjort valet idag så hade jag valt 6kW modellen - dock kommer jag inte byta ut min 5kW. 6kW ger även lite mer utrymme för utbyggnad i framtiden.

Hoppas att det kan hjälpa någon annan som funderar i dessa banor.

Re: Hur mycket förluster blir det vid överdimensionering?

Uffe
Stämmer väl med mina iakttagelser. Jag har en 8 kW växelriktare till 10.5 kWp solceller. Den "går i taket" ibland men jag tappar rel lite på årsbasis. Enl PVSyst-simulering ligger förlusten på ca 0.2% (ca 20 kWh/år). Med mer optimal takvinkel hade förlusten blivit större men vanligtvis förlorar man ganska lite på överdimensionering. Förlusten kompenseras av tidigare start och bättre verkningsgrad. Dessutom minskar förlusten i takt med att panelerna tappar verkningsgrad med tiden. Se även mitt tidigare inlägg här http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/10-5-kWp-i-Helsingborg-tp5001999p5003744.html
Solskivan1: 42 x ZNShine ZXM5-96-250W, 10.5 kWp, Fronius IG Plus 100 V-3, Pac=8 kW, Helsingborg, 23° takvinkel, rakt söderläge
Driftsatt 2013-09-05 Fronius Solar.web PVOutput

Re: Hur mycket förluster blir det vid överdimensionering?

magneten
Så här ser min kurva ut en riktigt bra sommardag,  då jag lite oplanerat kopplade på ytterligare 1,6kW till min växelriktare vilket jag inte hade räknat med då jag köpte den.

Enligt SMA Sunny design så förlorar jag 2,1% av årsproduktionen pga att växelriktaren är för liten!

2,1% kan låta mycket men innebär endast en förlust på 106kWh/år för min del trots denna kraftiga överdimension +54% Vilket inte motiverar att sälja min fungerande växelriktare  för kanske 5000 spänn? och köpa en ny större 3 fas växelriktare för 15000:-

Kommer dock att bli en större riktare i framtiden då jag har plats för ytterligare 20-22 st paneler,  dock har jag lite för låg elförbrukning idag för denna utbyggnad :(

Re: Hur mycket förluster blir det vid överdimensionering?

TommyE
magneten, vad händer med den extra energin som växelriktaren kapar bort - blir det värme av den? eller försvinner den bara?
Köp elvärmeslinger och gräv ner i uppfarten till huset så kan du bränna lite extra kWh

Re: Hur mycket förluster blir det vid överdimensionering?

magneten
Effekten som "kapas bort" blir INTE värme i växelriktaren.

För att begränsa uteffekten så justerar växelriktarens MPPT tracker bort från den optimala ström/spänningspunkten vilket egentligen bara innebär att MPPT trackerns gör ert väldigt "dåligt" jobb och inte plockar ut så mycket energi den kan ifrån panelerna.

Den ställer alltså in mppt trackerns lite lagom ooptimalt så att säga...

Re: Hur mycket förluster blir det vid överdimensionering?

TommyE
Aha, tack.

Re: Hur mycket förluster blir det vid överdimensionering?

magneten
På denna bild som loggar mina DC värden syns det tydligt vad som händer en solig dag när växelriktaren når max ut på AC sidan vid 10:45.
Mppt väljer då att justera ner spänningen  på min ena sträng (carport, lila linje  i grafen) från 500 till ca 400 volt, på den andra strängen "takkupa"  (rosa linjen) så höjs spänningen lite för att även här styra bort från den optimala  mpp punkten,  ddock så att jag hela tiden skall ligga på maxgränsen för växelriktarens utefeekt, efter 10:45 så maxar växelriktaren under ett antal soliga timmar på ca 3680W därav de relativt raka kurvorna..
Det syns även tydligt att detta inte heller orsakar någon temperturstegring internt i växelriktaren  (röda linjen)
Kul med lite trender så att man kan förstå och följa upp vad som händer :)

Re: Hur mycket förluster blir det vid överdimensionering?

Idag var det en riktigt solig och fin dag, endast några få moln på eftermiddagen, det gjorde att vi idag producerade som om det vore en normal sommardag (från förre året). Vi landade på precis 15kWh.
Jag gjorde samma procedur med kurvan idag och det ser ut som om det försvinner lite mer en dag som denna dvs relativt kallt, lite blåsigt och strålande sol.

Men fortfarande inte någon katastrof. Om steget som jag skriver om vore mellan en 6kW och en 7kW så skulle jag avråda från att köpa den större. Som sagt prisskillnaden mellan 5kW och 6kW är ca 300kr, mellan 6kW och 7kW är skillnaden 3500kr. Nej det fattas inte en nolla efter 300kr.