Hur mäta hushållets totala effekt? (båda riktningarna)

Hur mäta hushållets totala effekt? (båda riktningarna)

nilk
Elmätaren som jag har registrerar i vilken "riktning" hushållets effekt går. Dvs under dagen är jag en sk mikroproducent och under kväll/natt en "normal" konsument.
Registreringen görs i två separata räkneverk, så jag kan enkelt trycka mig fram i menyn på elmätaren för att få fram detta.

Men hur skall jag göra för att få detta i realtid??

Elmätaren har (som alla andra elmätare) en lysdiod som indikerar pulserna, men denna diod tar inte hänsyn till "riktningen" av effekten.
Så på min efergy ser det ut som om jag har en konsumtion under dagen när jag faktiskt har en total produktion.

Finns det ngn lösning på hur man kan registrera detta i realtid (respektive riktning)?
Finns det ngn "låda" som man kan koppla på direkt efter Elmätaren (på hus sidan) som skulle kunna samla ihop detta? En låda som har en lysdiod för resp riktning tex?

mvh// nilk

SV: Hur mäta hushållets totala effekt? (båda riktningarna)

calle

Vissa elmätare kan nätägaren programmera om till att LEDen lyser konstant i "fel" riktning och blinkar som vanligt i den andra.
Kontakta din nätägare om de vill/kan ändra på det.
Min nätägare EON vägrar förstås! Verkar inte förstå problemet. Kan inte ens ändra mot betalning.

Vill du mäta i båda riktningar ha två elmätare. Det lär finnas någon elmätare som har två S0 utgångar. Har dock inte sett med två LED.

Skickat från min Sony Xperia™-smartphone

---- nilk [via Solcellforum] skrev ----

[...]

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Hur-mata-hush-llets-totala-effekt-b-da-riktningarna-tp5004505.html
To start a new topic under Solcellforum, email [hidden email]

Re: SV: Hur mäta hushållets totala effekt? (båda riktningarna)

Låter konstigt, på min mätare så har jag 2 olika blink, en för import och en för export, men har min energimätare på import, och en egen elmätare med med med blinköga som avläses för producerad energi, som sänder in till villan, och bägge displayerna bredvid varandra..

Sen kollar jag på min personliga inloggning i början av varje månad, då ser jag hur mycket jag exporterat..

Provade sätta en tredje efergy på export, men funkade dåligt, eftersom ir ögonen sitter alldeles för tätt, så det rymms ej.