Hur kopplar jag in en amperemätare till min solpanel?

Hur kopplar jag in en amperemätare till min solpanel?

Kalle
Hej!

Jag har problem med min solpanel och vill koppla in en Amperemätare för att se om det laddar något. Kan någon rita eller förklara hur/var jag ska koppla in mätaren?

Nu är solpanelen kopplad såhär:

Tacksam för svar!

Re: Hur kopplar jag in en amperemätare till min solpanel?

DrivMedEl
Du har ritat totalt fyra enkelledare två mellan Solcell och reg. och två mellan reg. och batteri.
Du klippor upp en av dessa ledare där du vill mäta och då får du två punkter där kopplar du in Amperemetern, vid polaritetsfel visas negativt värde. Förutsatt att det inte är en tång-ampermeter du har då ger det sig nog själv.

Re: Hur kopplar jag in en amperemätare till min solpanel?

nelos
Här är en bild som kompletterar DrivMedEls förklaring ovan.

Spänning mäts över en enhet, medan ström mäts genom en enhet:

Om du ska mäta batteriladdningen så är det strömmen genom batteriet du ska mäta,
så "Lasten" i ditt fall är batteriet.

Du skulle ju kunna mäta på solcellssidan också, men det är (små) förluster i regulatorn,
så det är nog intressantare att mäta på batterisidan.

Vilka spänningar har du från solpanelen och över batteriet?
Ger solpanelen en tillräckligt hög spänning för att ladda batteriet?

Det är oftast enklare att mäta spänningar istället för strömmar, men ibland måste man även mäta strömmen, och kan tvingas "klippa upp" ledaren.

Det behöver man inte göra när man mäter spänning, så det är att föredra.