Hur koppla bort solceller?

Anders
Jag har en solcellsanläggning på 6kW monterad av den förra ägaren som monterade den själv.
Nu har jag fått problem med att det rinner in vatten på vinden vid kraftigt regn.
För att kunna åtgärda det behöver jag koppla bort en del solceller så jag kommer åt taket under men problemet är att jag läst att man inte får koppla isär solcellskontakterna när det är ljust ute för det blir ljusbågar och att göra jobbet i månskenet eller lägga en presenning över hela anläggningen går inte.
Hur ska jag göra?

Mvh Anders

Re: Hur koppla bort solceller?

Är solcellsanläggningen idrift under ljus tid på dygnet (dvs växelriktaren jobbar) och producerar ström, och du då särar på solarkontakter uppstår en ljusbåge. Därför ska du bryta AC-brytaren på växelriktaren, så att växelriktaren inte kan jobba. Det måste finnas en sådan extern AC-brytare. Du bryter helt enkelt bort växelriktaren från din elcentral och därmed också från allmänna elnätet. Du kanske har en extern DC-brytare också, bryt då även den.
När växelriktaren är avstäng på detta vis, kan man sära på solarkontakter utan att ljusbåge uppstår. Detta eftersom det inte längre flyter någon ström i solarkablarna mellan panelerna. Det går nu att koppla bort solcellspanelerna en efter en.
Men det är fortfarande livsfarligt hög spänning på solarkablarna, uppåt 1000 Volt likström. Bäst är om man vet vad man gör. Kanske bäst att anlita elektriker.

Det går inte att stänga av en solcellspanel med mindre än man ljustätt täcker den med något. Men inte behövs det täckas med pressening nu när du ska demontare några paneler. Det gör man ju inte när man gör det omvända, dvs monterar solcellspaneler på taket.

Det kan finnas en DC-brytare även inne i växelriktaren om du t.ex. har en Fronius. Bryt den också!

Re: Hur koppla bort solceller?

Anders
Tack för det snabba svaret.
Det finns ingen brytare på solcellskablarna utan bara en till växelriktaren så då bryter jag den.
Stiften på kontakterna sitter väl en bit in i kontakten och så länge jag inte kommer åt dem bör det inte vara någon fara. Är en kostnadsfråga att anlita elektriker bara för att koppla ur och koppla in några solpaneler. De är inte billiga nu för tiden.

Re: Hur koppla bort solceller?

Gunnar
Enligt Elsäkerhetsverket så måste arbetet med att koppla solpaneler utföras av en elfirma som är registrerad för arbete med produktionsanläggningar. Detta gäller även om det är snabbkontakter.

Väljer du trots detta att  utföra arbetet själv så följ Arnes råd. Du kan dessutom välja att utföra arbetet en gråmulen dag när panelerna inte producerar speciellt mycket. Tejpa kontakterna så att det inte kommer in fukt när dom ligger öppna.

Re: Hur koppla bort solceller?

Perwis
Bryt först växelströmmen till växelriktaren så att den inte är igång (borde finnas en AC koppling i anslutning till växelriktaren annars en säkring kanske?)
Sen finns det kanske en DC brytare också (på Fronius sitter den på undersidan- ett vred). Bryt i så fall den också.

Om du stänger av växelriktaren så det går ingen ström i solcellerna eller i kablarna. Men det är ändå högspänning mellan pluspol och minuspol i kablarna (om det ljust ute), så var försiktig att undvika kortslutning mellan plus och minus kontakter/kablarna.
30x275W Amerisolar AS-6P30 Poly, Fronius Symo 6kW växelriktare, Fronius Smart Meter, Schletter montagesystem för falsat plåttak, 5 graders lutning, Orientering NO.