Hur kan man montera solpaneler på eternittak?

Hur kan man montera solpaneler på eternittak?

Nilhen
Hej!
Mitt första inlägg på detta fantastiska forum.
Har länge funderat på att montera solpaneler, men alltid fastnat på hur man ska sätta fast dem på taket.
Jag har en lada som har direkt söder läge, 45 grader taklutning, helt perfekt för solpaneler. Mitt problem är att det är ett eternittak. Den modellen med platta 400x400mm skivor som ligger på högkant. Ett väldigt vanligt tak på äldre hus. Ni har säkert alla sett ett sådant.
Finns det någon som har monterat solpaneler på ett sådant tak?
Eller någon som har ett tips på hur man kan göra för att sätta fast dem?
Mycket tacksam för alla svar.

Re: Hur kan man montera solpaneler på eternittak?

Välkommen till forumet,

Söderläge och 45 grader takvinkel är en bra kombination för solceller.

En forumsmedlem som också funderar på att lägga moduler på eternittak, se:
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Funderingar-infor-bestallning-av-10kW-anlaggning-tp5011862p5011867.html
Han har tyvärr inte sagt hur det går för honom eller hur han gått vidare.

Det är nog inte många forumsmedlemmar som har solcellsmoduler på eternittak. Eternit är sprött och tål ingen ojämn belastning och är svårt av den anledningen att montera solcellsmoduler på. Det går inte likt korrugerad plåt att skruva i själva eternitplattorna, då spricker de sönder. Vad jag sett på internet så används takstolsskruvar, som är långa kanske 200 till 300 mm och ca M12 grova. Skruvas i takstolarna och sedan fästs med speciella fästen långa (kanske 4 meter) alu-skenor i dessa takstolsskruvar. Själva solcellsmodulerna klämms sedan på vanligt sätt fast i alu-skenorna. Tydligen borras ett hål i eterniten, kanske ca 16 mm för en takstolsskruv M12. Hålet i eterniten skall vara så stort att vid belastning och böjning av takstolsskruven som då uppstår, att inte takstolsskruven vidrör eterniten vid borrhålet. Kommer takstolsskruven emot eterniten riskerar den nämligen att spricka. Det sitter en gummitätning på takstolsskruven som tätar mellan skruv och eternit. Sådana takstolsskruvar säljs av många solcellsfirmor, och är inga konstigheter. En rostfri M12 x 250 mm takstolsskruv kostar ca 29 kr,/st se:
http://www.rofoto.se
eller
http://www.sol-eye.com/solcellsmontering/takfasten/krok-till-fasadtak
men där 100 kr/st, och uppgifter saknas vad det är för skruv, om rostfri och diameter och längd.
Mycket bristfällig info.

Det finns nog andra firmor som kan ha bättre priser.

Principen med takstolsskruvarna och alu-skenorna är att vikten av solcellsmoduler och montagestället + vindlaster och snölaster överförs till takstolarna utan att någon last leds via eterniten.

Re: Hur kan man montera solpaneler på eternittak?

Stig Hastrup
Gammal tråd men kanske fler som är intresserat.
Jag är i samma sits och ska ta bort eterniten och ersätta med stål TZ plåt som jag har liggande sedan gammalt. Annars kostar det från 100 kr m² på plåtgrossen. Tillkommer ju reglar, div plåtar på nock och vindsskivor. Jag mejlet kommunen vad göra med eterniten i går, så det blir intressant vad de säger.
Annars tar återvinningen max 4 stycken asbest pr gång, så ifall om, blir det några rundar till återvinningen då det i mitt fall är ca 150 skivor. ;-)

Re: Hur kan man montera solpaneler på eternittak?

bjornhpersson
Svarar i denna gamla tråd då jag planerar att sätta paneler på eternittak. Stockskruv och skenor får det bli. Eventuella ojämnheter i själva taket bör ju gå att justera bort med mm-sidan av skruven/bulten.

Hittade en bra instruktionsvideo:

https://www.youtube.com/watch?v=3wIdAxwYfgE

Mina paneler kommer att ligga i liggande position (landscape) så enkelskena lär väl räcka. Dvs inte kryss. Man lär kunna återanvända många befintliga skruvhål i mitt fall och slippa borra i skiten.

Har kikat runt på forumet men inte sett något projekt på eternit gå i mål?

Re: Hur kan man montera solpaneler på eternittak?

Örjan Andersson
Du kan titta på hur jag gjorde. Se egentillverkade solföljare. Skillnaden är att jag har vågig eternit. Borrade 20mm hål satte rörstump som distans och vanlig fransk skruv och drog åt mot röret

Re: Hur kan man montera solpaneler på eternittak?

bjornhpersson
This post was updated on .
Mycket bra! Jag antar att du har söderläge? Då är ju solföljare av din typ klockrena. Jag har öst/väst och får svårt att hitta vinst i solföljare.

Din produktionskurva ser ju fantastisk ut. Plan och fin. Vad har du för total kwp paneler, växelriktare, huvudsäkring och beräknad årsproduktion (svårt att säga kanske men utifrån april kanske det går att beräkna genom jämförelse med annan söder-anläggning i närheten). kWh/kWp för april vore ju intressant.

Min eternit är av samma typ som din.

Re: Hur kan man montera solpaneler på eternittak?

Plåtörjan

Hej
18 kw installerat
växelriktare 20 kw
jag räknar/hoppas på 18 000 på året
April var mycket bra och maj också hittills
högsta dag 139,9 kw

obs 1 timme fel i diagrammet, ligger 1 timma före

Re: Hur kan man montera solpaneler på eternittak?

Plåtörjan
This post was updated on .
...kan tilläggas att en rätt stor vinst är nog att det luftar och kyler bättre
25 amp säkring glömde jag visst skriva..
det här är vad jag kunnat sälja till vattenfall efter egenanvänd dragits bort
och andra vad jag köpt (nattetid)

Re: Hur kan man montera solpaneler på eternittak?

bjornhpersson
This post was updated on .
Tack för att du delar :) .. intressant!

Räknar jag inte alldeles fel hade du ca 171 kwh/kwp i April.

Nån som har något att jämföra med i söderläge?

Re: Hur kan man montera solpaneler på eternittak?

Örjan Andersson
Det blev hela 3150 i april och ca 1900 i  mars☺️ 1720 hittills i maj

Re: Hur kan man montera solpaneler på eternittak?

bjornhpersson
Låter bra, imponerande!

Re: Hur kan man montera solpaneler på eternittak?

Amanda Nilsson
Har du lite mer utförligt hur du gjorde, vilka solceller du använde? Hur du gjorde? Vi har med vågigt eternittak!
Mvh, Amanda

Re: Hur kan man montera solpaneler på eternittak?

magneten
Schletter har montagesystem för infästning direkt på eternitak, brukar handla dessa montagesystem direkt feån Tyskland

https://drive.google.com/file/d/1GbndFmDxeK42-gf7p4R55onSWxHbaXg9/view?usp=drivesdk