Hur kan elbolagen betala 1,50 kr kWh ?

Morby
Hej,

Jag har haft ett samtal med Telge energi om att teckna avtal med dom att sälja min överskottsel.
De ebjuder 1,50 kr kWh och Vattenfall erbjuder spotpriset minus 4 öre ?
Enda hållhaken verkar vara att Telge energi kräver att jag tecknar ett avtal med dom att handla all
el av dom istället för Vattenfall som jag gör idag.

Hur går detta ihop, någon som kan förklara ?

/Lars

Re: Hur kan elbolagen betala 1,50 kr kWh ?

Hur ser deras priser ut om du köper el från dem?

Antingen köper de in sol-el till ett för högt pris som någon slags PR-grej eller så räknar de med att kunna sälja den dyrt som miljö-el eller något liknande.

Re: Hur kan elbolagen betala 1,50 kr kWh ?

Morby
Priserna från dem verkar ligga på samma nivå som jag betalar till Vattenfall så det är därför jag undrar
hur denna ekvation kan gå ihop för dem?
Verkar vara nån mer hållhake i detta varför jag ska få flera 100 % mer betalt för den ström jag producerar
än vad den kostar när jag konsumerar strömmen.
Nåt märkligt i detta måste det vara.
Det är nog därför jag är väldigt avvaktande på att fundera på ett avtal med dom....

Re: Hur kan elbolagen betala 1,50 kr kWh ?

filip71
Den ekonomiska föreningen jag är med i SoleliSalaheby.se får 5kr/kWh som säljs till SHEAB. De säljer den vidare till ungefär samma pris. Varför betala så mycket? Företag med miljöprofil måste kunna visa handling bakom sina ord. Låter mycket i procent men ett lågt för att visa trovärdighet. 1,5 är ett bra pris och jag hänger på utan problem när jag fått upp min anläggning. Telge Energi är ett bra och seriöst bolag som jag handlat pellets av i många år ... och nu även min inkommande el då.

Re: Hur kan elbolagen betala 1,50 kr kWh ?

Morby
Jag har surfat runt på deras websidor men det står inget nånstans om några priser.
Bara en massa säljande ord om deras verksamhet.
T.ex- vad kostar det att köpa el av dom? kr /kWh ?
Köper de el av mig som elproducent och i så fall vad betalar de då för min ström?

Re: Hur kan elbolagen betala 1,50 kr kWh ?

filip71
Det finns ingen enkel lista men om du går in på en sida där du tecknar avtal så får du välja hur mycket sol vind och vatten du vill ha och så får du ett pris. Måste väl erkänna att de gör det fruktansvärt komplicerat med vinter och sommarpriser - nästan som en amerikansk telefonräkning, men kolla in
http://www.telgeenergi.se/privat/el/Har-tecknar-du-elavtal/ så ser du att deras elpris landar just nu mellan 75-100 öre kWh. Och jämför man med billigaste 1årsavtalen på grön el på Elskling så ligger de på 85 öre så Telge är varken dyrast eller billigast när du köper el av dem.

Jag har t.ex. funderat på följande; Man kan ju inte styra vilken ström man kör på i huset. Man vill ju helst använda sin egen sol-el men det finns inga garantier på vilken väg elektronerna tar så det kan mycket väl bli så att du matar ut all din solel på nätet på en fas och sedan köper all din el på en annan fas. Då säljer jag gärna för 1,5kr  och köper för 1kr än väljer något annat bolag där jag säljer för 20 öre och köper lite billigare för 90 öre eftersom min solfångare beräknas stå för 1/3 av mitt totala elbehov... Eller tänker jag fel?

Re: Hur kan elbolagen betala 1,50 kr kWh ?

filip71
... och att köpa certifierad solel av Telge eller vem som helst av de stora drakarna  kostar mycket mera än 1,50 kr/kW så du behöver inte vara oroliga att de går back ;-) Men det är ju klart att om du "kvittar" din sol-el mot deras sol-el då gör du en sämre affär än om du kvittar din solel mot deras vatten-el...

Re: Hur kan elbolagen betala 1,50 kr kWh ?

Morby
Ok, själv bryr jag mig inte om vad det är för sorts el jag köper.
I min lilla värld vill jag bara köpa el där det är billigast och sedan sälja till högstbjudande :-)

Re: Hur kan elbolagen betala 1,50 kr kWh ?

calle
Tips är att använda verktyget solekonomi för att kolla hur stor ens el kostnad blir.
Det har hänsyn till hur mycket man matar in och till vilket pris(tyvärr ej rörligt pris) samt vad man kan få betalt. Prova det!

Numera så kör jag elbil och laddar ca 15-20kWh varje natt och vill förstås ladda mellan 1-6 på natten då timtaxan är lägst! Kolla in priset på www.nordpoolspot.com . Sedan sälja solelen mitt på dagen till det högsta möjliga.

Sent: Friday, September 28, 2012 12:25 AM
Subject: Re: Hur kan elbolagen betala 1,50 kr kWh ?

Ok, själv bryr jag mig inte om vad det är för sorts el jag köper.
I min lilla värld vill jag bara köpa el där det är billigast och sedan sälja till högstbjudande :-)

http://solcellforum.18852.n6.nabble.com/Hur-kan-elbolagen-betala-1-50-kr-kWh-tp5001097p5001124.html
To start a new topic under Solcellforum, email [hidden email]

Re: Hur kan elbolagen betala 1,50 kr kWh ?

DrivMedEl
Då är vi minst två på detta forum som åker eldrivet, har pendlat 50 km dagligen sedan 1992 tills pensionen.
Förmodar du har koll på detta forum om elbilar? http://elbil.forum24.se/

Re: Hur kan elbolagen betala 1,50 kr kWh ?

calle
Jo jag har försökt att vara lite aktiv där också.
Tips till den som har elbil och ännu inte timmätning, byt till det snarast. Man laddar ju oftast på natten då det är billigast.
Just nu så använder elbilen ca 12-15kwh per dygn och resten av huset ca 25-30kwh. Allstå mycket lönsamt att byta till timmätning. Däremot mitt i vintern så märks det inte lika mycket.

Sent: Sunday, September 30, 2012 8:33 AM

Då är vi minst två på detta forum som åker eldrivet, har pendlat 50 km dagligen sedan 1992 tills pensionen.
Förmodar du har koll på detta forum om elbilar? http://elbil.forum24.se/

http://solcellforum.18852.n6.nabble.com/Hur-kan-elbolagen-betala-1-50-kr-kWh-tp5001097p5001127.html
To start a new topic under Frågor och svar, email [hidden email]