Hur förlägga plus & minuskabel ?

kimpen
This post was updated on .
Hej på er,

Jag har monterat skenor på taket och ska nu förlägga kabel. Jag har paneler där kablarna sitter på mitten på baksidan i höjdled så min fundering är om jag slaviskt ska följa plus och minuskablarna för att minimera magnetfält?

Jag har gjort en skiss här nedan där jag på översta raden skissat på att lägga minuskabeln längs med den undre skenan men då blir det ju ett avstånd till pluskabeln.

Så som på den nedersta raden tänker jag att jag drar ner allt till skenan och följer pluskabeln med minuskabeln överallt. Tänker jag rätt här ?

Bifogar även en bild på panelerna.

Så här tänker jag mig annars: det löper en kabel längs med skenans underkant (-).

Re: Hur förlägga plus & minuskabel ?

Välkommen till forumet

Det är diskuterat redan här på forumet det med solarkabeldragning.
Har du sökt här på forumet med sökfunktionen uppe till höger?
"solarkabeldragning" "kabeldragning" "solarkablar dragning"
"solarkabelförläggning"

Tänker du ha effektoptimerare t.ex. SolarEdge?
Hur många paneler är det? Hur många separata seriekopplade strängar?

När man väljer att ha panelerna i porträtt, som du, då blir solarkablarna mellan panelerna för långa, som du märkt. Ca 1,5 meter för långa. Solarkablarnas längd är också tänkt att räcka då man väljer att ha paneler i landskap.

Här en träff.
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Kabeldragning-for-solcellerna-tp5012052.html

De panelerna du har där solarkabelkopplingsboxarna sitter mitt på paneler är litet knepigare att dra solarkablar vettigt och samtidigt använda kort solarkabellängd.

Men principen är att man ska bilda så liten omfamnad yta som möjligt med solarkablarna. När man drar solarkablar på taket gör man en sorts spole, i vilken det kan alstras spänning vid blixtnedslag i närområdet.
Som du verkar vara vara mer rädd för, att solarkablarna fungerar som någon sorts antenn som sänder ut elektromagnetisk störningar. Du tänker inte ha några effektoptimerare och då är risken för att sända ut elekromagnetisk störning mycket mindre. De säg ju sända ut störningar.

Då minskar man den inducerade spänningen i solarkablarna vid blixtnedslag i närheten.

Se även redan utfört montage(men här är solarkabelboxarna vid panelernas kortsida:
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Anl-15-9-kWp-takpannepl-t-enfamiljshus-foto-m-m-klar-juni-2019-tp5016633.html

Re: Hur förlägga plus & minuskabel ?

kimpen
Hej,

Tack för svaret.

Jag ska inte ha några optimerare.
Jag tänker ha 2 strängar med 14 paneler i varje.

Länkarna till trådarna har jag kikat på tidigare men mitt problem är ju kopplingsboxarnas placering.

Skulle det fungera att göra på detta sett enligt bilden ?

Re: Hur förlägga plus & minuskabel ?

Jag har för mig ha sett att någon drog retur-solarkabeln tvärs över panelerna på mitten, där kopplingsboxarna är. Jag undrar om det inte är här på forumet. Men där har man ofta inget att fästa kablarna med(speciellt inte om man har betongpannetak). Men det finns kabelclips med vidhängande buntband t.ex. S:flex KC15 som fästs på panelens undersida på aluminiumramens kant. Då kan man vartefter man lägger dit en panel fästa upp retursolarkabeln.

Annat alternativ kan vara att man lägger ut ett UV-beständigt installationsrör av plast diam ca 16 mm och drar retursolarkabeln i det. Då hänger inte retursolarkabeln ner mot taket. Man fäster då upp installationsröret med kabelclip och buntband i panelernas alu-ramar också vartefter man lägger dit paneler.

Retur-solarkabeln kan du ju lägga ut innan panelerna läggs på taket och spänns fast.

Re: Hur förlägga plus & minuskabel ?

kimpen
Hej

Tack för svaret.

Ska man även dra seriekopplingarna på mitten då utan att blanda in skenan ?

Typ så här ?

Re: Hur förlägga plus & minuskabel ?

Kanske så här med ett buntband om. Firmor som har sålt solcellsmaterial borde känna till sina grejer och säga hur du ska göra. Att göra en liten rulle (spole) av solarkabeln som du visar går nog också.

Re: Hur förlägga plus & minuskabel ?

kimpen
Så här tänker jag mig.

Re: Hur förlägga plus & minuskabel ?

Med installationsrör av UV-beständig plast tänkter jag på raka och styva plaströr. Elfirmorna har sådant och du kan nog handla några där. Du verkar välja så kallad flexslang, går men är inte styva.
Vad säger firman som sålt panelerna hur du ska göra och du ska dra solarkablarna?

28 paneler på gissningsvis 320 Wp bör ge dig ca 9000 kWh/år.