Hur fäster man solcellskablarna?

ozean
Hej!

Hur är det tänkt att man ska fästa dessa kablar på bästa sätt. Dem är ju så långa så det är svårt att få detta bra mot skenan. Dem får inte ligga mot taket så hur gör man detta på bästa sätt? Använder Heckert paneler och speedrail från K2. 11ADE7E3-9C4C-4A08-99E3-6ECA83E286FD.jpeg

Re: Hur fäster man solcellskablarna?

Här din bild, du måste gjort något fel vid uppladdningen. Troligen laddade du upp den som en fil, men om den ska visas utan att klickas, då läggaer man upp den som bild.

Men hade säljfirman inte clips för att fästa upp solarkabel under panelerna?
Vad har du för takbeklädnad som du ska sätta K2-skenorna på?

Se under projekt här i forumet på beskrivna och redan genomförda solcellsinstallationer. Något nytt kanske du kan snappa upp.
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Anl-15-9-kWp-takpannepl-t-enfamiljshus-foto-m-m-klar-juni-2019-tp5016633.html

Det finns en del utförda projekt ganska väl beskrivna med text och bild här på forum.

Men det är svårt att fästa upp solarkablar under panelerna. Solarkablarna måste också vara litet långa så man kan vika upp en panel och koppla ihop solarkontakterna för att kunna lägga dit panelen.

Re: Hur fäster man solcellskablarna?

ozean
Jag gör allt själv och har även köpt clips, men även om jag har clips så skulle jag vilja ha tips på hur och var man fäster dem för att det ska bli så bra som möjligt. Jag har läst massor, stort sett alla projekt trådar på detta forum , men hittar inget som beskriver detta i detalj. Kollar man klipp på youtube så verkar man ofta bara kontaktera utan att lägga nån tid på att bunta fast kablarna i skenorna. Kanske har jag missat någon tråd, inte omöjligt. Mitt tak är TP plåt

Re: Hur fäster man solcellskablarna?

Även om du monterar själv har du skaffat grejerna från någon firma och de bör kunna säga hur du kan göra, tycker man. De måste ju känna till sitt material och veta hur just deras material ska monteras och användas.

Det finns inget att fästa solarkablarna i på undersidan av en solcellspanel. Vi använde S:flex kabelclips KC15. Det är ett buntband och ett clips som påtrycks på kanten av solcellspanelens alu-ram. Då får man en fästpunkt och kan trä igenom buntbandet genom clipsen och fästa solarkabeln med den lilla buntbandet. Men det är alltså i kanten på solcellspanelen. Clipset kan bara fästas på någon på alu-ramens 4 sidor.  Mitt under panelen finns inget att fästa i, där är bara tedlar-film.

Många bryr sig nog inte om att fästa solarkablarna under panelerna, skulle jag gissa, inte ens yrkesfolket. För att upptäcka att yrkesfolket inte fäst solarkablarna måsta man upp på taket och vingla omkring och lyfta på panelerna och kontrollera, och det gör säkert inte varje solcellsanläggningsköpare.

I ditt fall med K2-skena och på TP-plåttak ligger panelen nära takhuden, jag gissar 25 mm. Egentligen kan nog inte solarkablarna komma någonstans. Möjligen kan man tänka sig att lösliggande solarkablar skavs när de flyttas av vinden, men under panelerna är det nog ganska vindstilla. Det rekommenderas att solarkablarna inte ligger an mot plåttaket, men det är i stort omöjligt att undvika.

Ska du dra en retur-solarkabel flera meter under panelfältet då borde du kunna fästa i K2-skenorna på något sätt. Kanske ha ett installationsrör av plast UV-stabilserat att leda solarkabeln genom? Då fästa installationsröret i K2-skenorna eller fästa i TP-plåttaket med rostfri rörklammer och plåtskruv?

I länken ovan till beskrivet projekt, för att dra solarkablarna från panelfältet till takgaveln över naken takplåt, där lade vi ett UV-stabiliserat installationsrör diam 25 mm på takpanne-plåttaket och fäste röret med rostfri klammer och plåtskruv i plåttaket. Det visas på bilderna där, på 5 st bilder. Då ligger solarkablarna inte direkt mot takplåt. Det blev bra. Det var alltså utanför panelfältet. Skulle vi ha dragit under panelfältet, då hade vi nog valt diam 20 mm, annars får det inte plats.

Det är bara när man har solcellspaneler på markställning att man kommer åt på baksidan om panelerna att fästa upp solarkablarna på ett bra sätt.

Räcker detta för att du ska komma vidare?

Re: Hur fäster man solcellskablarna?

ozean
Ok, tack för utförligt svar, stort tack!

Clipsen som jag har är bara en (1) per panel så jag ser nu att jag skulle behövt många fler. Nu gör jag i alla fall så att jag använder clipsen och fäster kontakten mot monageskenan på nedsidan av skenan.  Sedan använder jag buntband och fäster kablaget så att det inte ligger mot plåten, tycker det blev hyfsat bra.

I din länk som du hänvisade till ovan så drar du inte med den andra polen parallellt. Du lägger dock panelernas kopplingsboxar mot varandra men kablaget kommer väl då i värsta fall typ 330x 2= 660 mm ifrån varandra mellan panelerna, eller hur har du löst kabeldragningen? Drar du ihop dem på samma skena?

Med vänlig hälsning,

Re: Hur fäster man solcellskablarna?

Som vi placerade panelerna, alltså med kopplingsboxarna nära varandra, gjorde vi just för att inte behöva dra "den andra polen" parallellt. Panelkopplingboxarna kommer då väldigt nära varandra, ca 5 cm. Det åtgår då färre meter solarkabel som vi har gjort. I och med att solarkablarna som sitter på panelerna är för litet för långa blir kabelsträckningen inte rak mellan två seriekopplade paneler, utan solarkabeln viker sig åt sidan. Vad ska man göra? Det går inte att undvika.  Vi använde bara ett clips till varje panel och fäste det clipset i panelens alu-ram.

Vad menar du med "Drar du ihop dem på samma skena?"

På 1:a bilden i tråden visas precis hur solarkablarna dragits mellan panelerna. Sett som om  man skulle ha röntgensyn. Vi fäste inte alls solarkablarna i några skenor.

Re: Hur fäster man solcellskablarna?

ozean
This post was updated on .
Ok då förstår jag, du hade ju satt dem med clips i ramen och ett buntband. Men då är det väl svårt/omöjligt att inte få kablaget hängande ner på taket? Jag har nu dragit kablaget mot respektive skena för att få bort hängande kabel mot tak. Problemet blir då att jag får avstånd på upp till 660 mm och är väl inte optimalt ur EMC perspektiv. Dock så har jag inte optimerare och vad jag läst så är det i fallen med optimerare som denna "antenn" kan ge problem.

Re: Hur fäster man solcellskablarna?

Arne
EMC betyder elektomagnetisk kompabilitet. I fallet vid dragning av solarkabel på ett tak avses då att förhindra elektromagnetisk strålning från solarkablarna som kan störa andra apparater.
Men har man en vanlig växelriktare är den strålningen väldigt låg, annars skulle ju växelriktaren inte vara godkänd att användas.  Däremot om växelriktaren är av typ SolarEdge där varje panel måste vara ansluten till en effektoptimerare, då kan tydligen solarkablarna fungera som en sorts antenn för sådan strålning från effektoptimerarna.

Vid vår solarkabeldragning beaktades därför inte alls EMC, utan istället överspänning som kan uppstå i solarkablarna vid blixtnedslag inom radie ca någon km, då väldigt höga överspänningar kan uppstå i solarkablarna, som kan förstöra panelerna och öven växelriktaren. För att minska sådan inducerad överspänning i solarkablarna ska man göra en så liten slinga(spole) av solarkablarna som möjligt, dvs solarkablarna ska omfamna så liten ytarea som möjligt.

Eftersom det är väldigt svårt att undvika att solarkablarna vidrör takytan, gjorde vi inte mer än att fästa solarkablarna vid en punkt på varje panel. Om någon solarkabel skulle vidröra taket är det inte hela världen.