Hur får man ner DC-kabeln från taket?

Krapula
Håller på att projektera för byte av tak och samtidigt lägga på solpaneler.

Det jag undrar är hur man normalt löser behovet att få ner DC-kabeln från taket till växelriktaren.
Går man genom taket? Gör man hål så man får in DC-kablaget in i huset eller är det bättre att gå utanpå huset med dem? Kastar man sladdarna över vindskivan eller takfoten?  Ja hur.. är frågan.

Vi hade nog tänkt ha plåttak, antingen bandtäckt, klicktak eller pannplåt (klassisk, ej takpanneimiterande).

Re: Hur får man ner DC-kabeln från taket?

Gunnar
På den här sidan kan du se ett exempel.  http://scherman.mobi/solceller/

Observera att regelverket har stramats upp så att det numera krävs att en elfirma som är registrerad hos Elsäkerhetsverket för arbete med produktionsanläggningar anlitas för montaget även på DC sidan. Din elektriker har säkert en bra lösnig på kabeldragningen.

Re: Hur får man ner DC-kabeln från taket?

Krapula
Intressant websida. Där går man under takpannorna genom nocken vilket nog hade varit mitt val också om det varit ett panntak. Risken finns nu att vi kommer att ha en falsad nock och den är naturligtvis svår att gå genom