Hur beräknas motsvarande antal km med bil och planterade träd

Hur beräknas motsvarande antal km med bil och planterade träd

TommyE
Är det någon som vet hur dom beräknar motsvarande körde km med bil och motsvarande planterade träd?

Hur många kg CO2 per km kört och hur många kg per träd?

Re: Hur beräknas motsvarande antal km med bil och planterade träd

Arne
Det där tramset har de på solarEdge portalen också, men även glödlampor som lyser.
Jag skulle vilja ta bort det helt.

I "SolarEdge Monitoring Portal Bedienungsanleitung" på sidan 14, står det att det där tramset med glödlampa baseras på en 60 Watt glödlampa som lyser 5,5 h per dygn.
Kanske är det samma för Fronius.

Finns det inte en bruksanvisning där också för Fronius-portalen?

När det gäller träd, anger de i bruksanvisningen att man skall se:
www.epa.gov/cleanenergy/energy-resources/refs.html

Re: Hur beräknas motsvarande antal km med bil och planterade träd

TommyE
Inte som jag hittat iaf, tycker att den är dåligt dokumenterad rent generellt. Jo, allt inom Fronius solström är dåligt dokumenterat :( Eller iaf svårt att hitta rätt dokument.

Re: Hur beräknas motsvarande antal km med bil och planterade träd

Även solarEdge är dåligt dokumenterat för portalen.

T.ex. vet man inte vad det är för effektkurva över solcellsanläggning, som de visar i portalen för ens anläggning. Det kan vara uteffekt från solcellsmodulerna, eller uteffekt ut från effektoptimerarna(dvs in till växelriktaren, eller kanske uteffekten på växelriktaren.

Anger Fronius vad det är för effektkurva de visar i portalen?

Re: Hur beräknas motsvarande antal km med bil och planterade träd

Hm, ingen aning. Men jag antar och tror att det är ut från växelriktaren, ännu en sak att kolla när/om vattenfall får fingrarna ur det berömda och byter elmätaren någon gång.

Jag har satt en pulsräknare på Smart Metern, men det ger ju inget svar med tanka på att det är samma firma som gjort den. Jag ska flyttar ev blinkräknaren till den nya mätaren sen.

Re: Hur beräknas motsvarande antal km med bil och planterade träd

TommyE
Nu har jag satt pulsräknaren på vattenfalls mätare och
- Smart Metern
- SolarWeb (fronius web)
- Vattenfalls blink
Visar i stort sett samma värde. Kan alltså anta att Fronius rapporterar Watt från växelriktaren till elnätet.

Ingen som vet hur mycket CO2 som motsvarar 1körd km och hur mkt CO2 som motsvara 1 planterat träd på dessa sidor?

Re: Hur beräknas motsvarande antal km med bil och planterade träd

Sorry, gammal tråd, men den hade inte fått något svar. Nu vet jag hur mkt CO2 som motsvarar beräkningarna - eller iaf ganska nära.
6,7kg = 1 Km bilkörning.
19,5kg = 1 träd
Detta i Fronius värld i vilket fall.