Hur/Vad gör trackern i växelriktaren?

filip71
Om jag förstått det hela (förmodligen fel) så funkar det så här; En växelriktare har en MPP-tracker som känner av hur mycket kräm den vågar dra ur solcellerna. Trackern har ett fönster på lägsta och högsta matningsspänning där den kan operera bekvämt. Sedan kommer stränghantering. En välutrustad växelriktare har flera strängingångar, typ två på en enfas-burk. De ska man använda om man vill kunna hantera partiell skuggning, så för enkelhetens skull så kan hälften av panelerna gå till ena ingången i en sträng och så lika dant med andra halvan till andra ingången... under förutsättning av hälften av panelerna gör att man kommer upp till minsta MTTP-spänningen. Rätt/fel?
Så till min fråga; hur kan EN tracker jobba mot TVÅ strängar? De ger ju olika mycket kräm beroende på hur skuggade panelerna är. (Såg att en Samilväxelriktare hade två trackers - alltså en per strängingång och det känns helt logiskt.) Förmodligen bygger min huvudbry på att jag måste ha bommat någonting fundamentalt och därmed blir frågan felställd, men den som vet, snälla bringa klarhet för mig. Tack.

Re: Hur/Vad gör trackern i växelriktaren?

På mina Sunny Boy finns det dubbla ingångar, men dessa är bara parallellkopplade helt enkelt.

Re: Hur/Vad gör trackern i växelriktaren?

filip71
Jo den SMA 2100TL jag har den har två strängar in och en tracker emedan den populära SMA 3000TL har två trackers och två ingångar per tracker (alltså 4 ingångar)... men det svarar ändå inte på min fråga och jag harinte hittat någon enkel förklaring på hur det hela fungerar med flera ingångar per tracker. Jag förstår finessen med att dela upp sina paneler i flera strängar för att matcha MPPT och reducera skuggeffekter men vad skiljer en växelriktare med en tracker och två sträng-ingångar från en växelriktare med två trackers?

Re: Hur/Vad gör trackern i växelriktaren?

nelos
En möjlighet är att ringa till SMA och fråga, här finns telefonnummer för "SMA Service Line":
https://www.sma.de/en/service/service-worldwide.html

Jag har själv ringt till Kostal och haft frågor och de gav en mycket bra service,
så eftersom SMA också är ett tyskt företag(?) så finns de ju god chans att de har en liknande support.

Och du har ju redan köpt en växelriktare, så då borde de definitivt svara på dina frågor.