Hjälp att utvärdera offert och alternativ till totalentreprenad

Hjälp att utvärdera offert och alternativ till totalentreprenad

chris_m
Hej,

Jag funderar på att övertala mina föräldrar att installera solceller på sitt villatak (platt tak) i Linköping.
Jag hittade en lokal firma (PPAM Solkraft) som var och såg på taket och har skickat offert.

Jag är inte insatt, och mina föräldrar är det definitivt inte. Men de är positiva, mycket pga miljöaspekten, och som en investering i huset.

Innan jag går vidare skulle jag vilja rådfråga detta forum:

1.Hur verkar denna offert i pris? (6.97kWp/17 moduler/SMA växelriktare för 136 000kr - se bild)

2.Är det någon som har erfarenhet av panelerna (deras "egna" PPAM Onyxium Nano) och växelriktaren (SMA 6 000 STP) i fråga?

3. Bör jag ta in fler offerter - i så fall tips på andra företag?

4. Vilka alternativ finns till totalentreprenad - och vilka besparingar/fördelar kan det medföra?

a) Hur väljer man utrustning, och var köper man den mest fördelaktigt? Sverige/EU/Kina?
b) Hur hittar man rätt firma för installationen (det är inte aktuellt att utföra arbete själv, då mina föräldrar inte kan det själva, och jag bor för långt bort, har ej kapacitet)

Re: Hjälp att utvärdera offert och alternativ till totalentreprenad

TommyE
Jag kan inte svara på din fråga. Men kan inflika att det står att solcellstödet inte kan kombineras med ROT. Det är korrekt, men du kan ta ROT och sedan när / om stödet betalas ut, så betalar du tillbaks ROT. Då slipper du ligga ute med hela slanten och får iaf något om det någon gång skulle slutas med stöd.

Re: Hjälp att utvärdera offert och alternativ till totalentreprenad

sofo
Hej (förlåt,min svenska suger),
did you get some answers on your questions here? I just started to look into DIY part of the project on my own and would love to understand how feasible is it?