Hallå! Jag är ny.

m3x1m0m
This post was updated on .
Mitt plan är att bygga en ungefär 3.5 kW off-grid solaranläggning med batterier, MPPTs och växelriktare. Min förställningen var att jag bygger allting och en lokal elektriker tittar på installationen i slutet (och bekräftar att allting är bar).

Nu är det så att jag har ingen aning om Svenska normer angående solpaneler (jag jobbar i medicinsk elektronikområde). Kan någon hänvisa mig till informationer om vilka säkringar/brytare/överspänningsskydd är enligt lag nödvändigt och var?

Jag gjorde också en liten teckning som illustrerar vad jag är osäker med.

Re: Hallå! Jag är ny.

CONTENTS DELETED
The author has deleted this message.

Re: Hallå! Jag är ny.

m3x1m0m
This post was updated on .
Be, så skall ni få. Sök, så skall ni finna. Bulta, så skall dörren öppnas.
Jag kunde inte hålla med mer  Tack för svaret! Jag har sökt i detta forum, men jag kunde inte hitta mycket över normer som måste följas. Många exempel för anläggningar där man ser hur alla komponenter hänger ihop finns det inte heller, eller?

Har du gjort installationen själv eller var det en elektriker som gjorde det åt dig?

Finns det en kategori som kallas "roast my setup"? Faktiskt har jag redan en bra föreställning vad jag vill och jag valde redan de viktigaste komponenterna.

Jag är bara rädd för att inte iaktta Svenska normer och lag hellre än att tvivla angående tekniska ämnen. Men diskussion över tekniken själv är väl också bra.

Är det sommarstuga?

Precis!

Jag gissar du vill ha 230 Volt och klarar dig på en fas?

Självklart skulle jag vilja ha fler fasor, men det blir lite för dyrt och än så länge har inget behov heller.

Om du ska ha ström dygnet runt behövs lagringsbatterier(Litium-jon) och de kostar mycket pengar.
Är det inte lite för kalt i Norrland för litiumbatterier?
Under low temperature conditions, the effective discharge capacity and effective discharge energy of lithium-ion batteries will be significantly reduced, and at the same time it is almost impossible to charge in the environment below -10 °C, which seriously restricts the application of lithium-ion batteries.
https://www.lithium-battery-factory.com/performance-of-lithium-ion-batteries/

Frågan är vad du tänker driva med anläggningen? Några lampor, radio, litet kylskåp?
Lampor, verktyg, tv ... när batteriet är slut bör elverket slå på.

Ingen bra rubrik du har valt. En rubrik ska ange vad det handlar om. Du kan nog ändra den, tror jag.

Ja, jag kan gärna ändra den. Något förslag?

Det här är en liten översikt hur min anlägning är designat just nu. Här ser man komponenterna.