Hagel och skador på solcellsmoduler

1 meddelande Alternativ

Hagel och skador på solcellsmoduler

Har ni haft skador pga hagel på era solcellsmoduler?
Vissa solcellsmodultillverkare genomför hageltest,
har jag sett.
Jag har själv upplevt (var inomhus) hagel stora som nästan ping-pong-bollar.
Utomhus, skulle hjälm ha behövts.

Jag har också sett hur bilar ser ut efter en ordentligt hagelskur,
München ca 1985. Som om en kommunistextremist gått över bilarna med kulhammare.

T.ex. Datablad för Yingling Panda YL260-30b,
anges max hagelslag: diameter 25 mm och anslagshastighet 23 m/s.

I ett annat datablad Luxpower LNSE 250P anges:
En stålkula på 277 gram, som släpps från 1 meters höjd.
(man tycker att den kulan skulle skada glaset,
men de kanske släpper den på ramen?)