Göra on-grid till off-grid

filip71
Jag har inte för avsikt att göra nedanstående utan det handlar bara om att jag vill få lite återkoppling på om jag förstår saker rätt. Det jag beskriver går förmodligen mot allt vad elsäkerhet heter...

En on-gridväxelriktare fasar in sig på nätet med hjälp av nätets frekvens på 50Hz och spänning på ~230V. Om det inte finns någon växelspänning på nätet så kommer växelriktaren heller inte att skicka ut någon AC-spänning av säkerhetsskäl - det är ju förmodligen strömavbrott...
Skulle jag i detta läge kunna lura igång växelriktaren på följande sätt?
1, Utgå från att det är en enfas växelriktare (trefas blir för komplicerat)
2, skruva ur de tre huvudsäkringarna så huset blir helt offgrid.
3, Dra ut alla väggkontakter i huset så att det inte finns någon last vid starten
4, Ta ett fulladdat 12V bilbatteri och koppla på en liten 12V->230V inverter på typ 150W och sedan ansluta de 230V i ett vägguttag som sitter på samma fas som växelriktaren.
... nu finns det en spänning som solcellsväxelriktaren kan fasa in sig på och jag kan plocka ut flera kilowatt ström så länge solen är uppe... bilbatteriväxelriktaren skulle alltså fungera som en slags startmotor eller katalysator.

a, funkar ovanstående över huvudtaget?
b, kan någon de båda av växelriktarna ta skada?
c, Vari  ligger de elektriska farorna förrutom att det förmodligen är olagligt eller åtminstone ingenting försäkringsbolagen skulle ersätta om huset brinner ner?
d, är en "modifierad sinusvåg" som en billig bilbatteri-växelriktare producerar tillräckligt "fin" eller komplicerar det på något sätt?
e, Jag har hört att man kan "bygga om" dem till off-grid med en parameterändring. Stämmer det? (förmodligen bara några enstaka modeller i så fall)

Som sagt - en ganska helgalen idé som jag gärna ser att ni dissar men helst med bra argumentation.

Re: Göra on-grid till off-grid

Jag har också tänkt samma tanke, d.v.s. isolera anläggningen från nätet och lura igång växelriktarna med en 50 Hz spänning från ett elverk eller en batteridriven växelriktare.

Min fundering är om det inte krävs ett stabilt elnät för att hålla växelriktaren i schack annars kanske spänningen eller frekvensen börjar vandra upp och ner okontrollerat. Elnätet påverkas ju inte nämnvärt av en liten växelriktare. Om denna teori stämmer skulle det förmodligen bli kaos den dagen alla villaägare skaffar solceller och börjar trycka in på elnätet.

Ett annat problem kanske kan vara att så fort tillgång och efterfrågan inte stämmer exakt så kommer spänningen förmodligen att sjunka eller stiga och då stänger växelriktarna av sig. Om solen går i moln så kan växelriktaren inte upprätthålla spänningen om inte belastningen samtidigt minskar i motsvarande grad. Och om solen plötsligt tittar fram så vet jag inte vad som händer när växelriktaren inte har någonstans att göra av effekten.

Med andra ord; Jag har ingen aning...

Re: Göra on-grid till off-grid

Ibland har jag funderat på att skaffa en liten off-grid växelriktare så att man kan koppla om solpanelerna till den vid strömavbrott. Denna skall då kopplas till egna, separata uttag som kan användas i nödfall.

Re: Göra on-grid till off-grid

DrivMedEl
Nej detta kan inte fungera! Om man lyckas få igång invertern så måste det råda en balans mellan tillgång och efterfrågan på effekt i varje ögonblick och det är ju i princip helt omöjligt.
En möjlighet kan vara att man använder en UPS i stället för invertern som man då lyckas starta med en liten omvandlare som beskrivs ovan inlägg.
Har själv en UPS installerad, tänkte testa detta en gång men det har aldrig blivit av, får kanske ta tag i det nu.

Lars N.

Re: Göra on-grid till off-grid

Andreas
Men varför skall man gå offgrid när man är Ongrid? Kanske går att få igång som du beskriver, men tveksamt, eftersom växelriktaren som du matar in el för att lura, ger nog ej riktig 50Hz.

Sen kan man inte trycka in mer energi än huset kräver, samt att detta lär sätta den lilla växelriktaren ur spel.

Såklart bättre affär att trycka ut ev överflöd på nätet, eller sägs upp Abb och endast köra offgrid.

Re: Göra on-grid till off-grid

Själva poängen skulle ju kunna vara att få ström under ett strömavbrott.

Re: Göra on-grid till off-grid

DrivMedEl
Förklarar mig lite!
UPS har ju batterier som då skall laddas av PV systemet via lämplig omvandlare.
xje

Re: Göra on-grid till off-grid

xje
Steca har en färdig burk som komplement till en inverter som automatiskt kopplar loss anläggningen från nätet och även ser till att invertern ger effekt ut:
http://www.steca.com/index.php?Steca_solsafe_en
Även SMA har liknande burk. Båda är dock dyra, storleksordningen 20000 kr.

Såg i manual för SMA8000TL att den hade en inställning för offlinedrift med kommentaren att det var reserverat för en framtida version. Vet ej om det har kommit eller när det kan komma. Man skulle då kunna manuellt först koppla loss från nätet och sen slå över invertern till offlinedrift. Verkar klart fiffigt om/när det kommer.

Re: Göra on-grid till off-grid

filip71
Anledningen till frågan var att kunna få el under strömavbrott men jag hade helt bommat att effektuttaget måste matcha effektbehovet. Enda sättet blir ju att köra mot nån stor anpassad last som att t.ex. ladda batterier och det gör hela grejen ointressant för mig. Tack! Nu kan jag släppa hela den här idén.

--filip

Re: Göra on-grid till off-grid

Andreas
Sen hur ofta är det strömavbrott..? Där vi bor, never! Och blir det avbrott så lyser givetvis inte solen..och lägga 20' på denna funktion, känns som meningslöst, måste vara bättre med elverk..

Och sen om huset förbrukar 1kw och panelerna ger 10kw, spelar ingen roll..