Glas-Glas paneler

JonteY
De vanligaste sorten Glas-plast panelerna har ju bara en funktionsgaranti på 10-12år. Glas-glas paneler jag köpt har 30års funktionsgaranti (i mitt fall Solarwatt). Eftersom solcellerna inte är betalda inom 10år, hur vågar man då köpa dessa. Effektgarantin i 25år är ju värdelös om de inte fungerar.

Det vanligaste felet på äldre paneler sägs vara att plasten på baksidan blir otät och fukt läcker in. Skulle se att fler tillverkare av solceller gör glas-glas paneler, varför är det inte så?

Dessutom kommer panelerna behöva återvinnas vilket belastar miljön och plånboken så håller panelerna i snitt dubbelt så länge med glas-glas så är det väl värt det.
23kW glas-glas-mono-paneler av märket Solarwatt, 30års produktgaranti, effektgaranti på 87% efter 30år. 26m2 solvärme (plana paneler).

Re: Glas-Glas paneler

JonteY
Ska bli intressant att se om glas-folie panelerna håller 25 år, eller längre, eller kortare..