Fylla i blanketten

A.Dent
När man ska fylla i blanketten för solcellsstöd så vill de ha att man ska svara på frågor som man inte vet förrän man har beställt anläggningen.
Vilken typ av solceller. Där fyllde jag i både mono och poly eftersom jag inte vet vad det blir.

Beräknad kostnad för installation av solcellssystem:
Ska man bara ange en ungefärlig summa på varje delfråga?
Hur mycket är rimligt i arbetskostnad för elektriker att koppla systemet?

Re: Fylla i blanketten

Det är inte så jätteviktigt.
Du kan både ändra och göra tillägg efteråt.
Det viktiga är att du får in ansökan i tid så att du får din köplats.

Re: Fylla i blanketten

Bättre att lägga på några tusenlappar extra i ansökan om man kommer på att man vill bygga större än man tänkt från början.

Ungefärliga summor funkar fint då det är totalsumman som bidraget omfattar.

Elektriker enbart för inkoppling av växelströmssidan samt kanske någon extra undercentral tar inte mer än några enstaka timmar ca 1500-5000 kr inkl ev resor o lite material samt att skicka in för- och färdiganmälan.

Så förslagsvis avrundar man lite uppå på alla summor.

Re: Fylla i blanketten

Norrlandssol.
Ja helt rätt som föregående säger, Hellre dra till, för de ringer och frågar om man fortfarande är intresserad, och den är det totalsumman som gäller..

Re: Fylla i blanketten

A.Dent
Tack för svaren!

Ska man dra till lite i effekten med? Det kan ju bli men än vad man tänkt om man får ett bra pris på högeffektpaneler.

Om man sätter 0kr på installation, kan man då ta elektrikern på rotavdrag?

Re: Fylla i blanketten

magneten
Jo det går bra att ange en högre effekt, inga problem om man installerar mindre än angivet däremot kan det bli krångligt om man fått bidraget beviljat för en viss storlek och sedan vill ha bidrag för mer.

Rot och solcellsstöd för inte kombineras har jag bestämt för mig att det står, förstår din tanke men dumt att chansa och ev. äventyra bidragsdelen. Vid beviljat bidrag ville iaf min länstyrelse VG ha intyg/kvitto från elektrikern på vilken växelriktare samt paneleefekt som elektrikern kopplat in.