Fundering solceller

ssvensson
Hej,
funderar på att sätta upp solpaneler.
Vi gör av med ca 14500kW per år inkl Volvo laddhybrid.
Hade helst sluppit att montera på hustaket då jag har masonitboard och det verkar svårare att få dit krokarna. Väldigt högt också 8m upp till nock. Måste ha byggställning.
Sneglar på garaget men taket är åt fel håll.garaget

Plå pilen pekar på garagetaket.
Takets lutning är 10 grader.
Pulpettak
Takpapp

Huset har 18grader mot sydväst och 22 grader nordost.

Montering gör jag helt själv och likaså inkoppling.

Är det ens lönt att räkna på?

Re: Fundering solceller

Åt vilket väderstreck vätter garagetaket då?
Om du menar vätter åt nordväst, och har blygsam lutning på 10 grader går det bra att ha solcellspaneler.
Panelerna på garagetaket kommer då att ha 80 % av kWh-skörden jämfört optimalt rakt mot söder och ca 35 grades lutning. Det är inte så dåligt. På helt platt tak blir det 88 %. På platt tak samlas smuts(löv, fågelspillning, damm) och sköljs inte bort lika bra som på tak med god lutning.
Men det kanske inte får plats så många paneler på garagetaket? På garagetaket kan du nog ha trapetsbleckskenor, som är gummerade på undersidan, se http://www.rofoto.se/solcellsprodukter/  och sådana monterade på annan takbeläggning
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Anl-15-9-kWp-takpannepl-t-enfamiljshus-foto-m-m-klar-juni-2019-tp5016633.html

Är det som tak på huset endast masonitbord? Inget annat? Har husbyggaren glömt takbeläggningen?

För att få 14500 kWh/år behövs ca 50 paneler à 325 Wp.

Re: Fundering solceller

ssvensson
Hej,
Garagetaket vätter mot nordväst.
10graders taklutning.
16 paneler får jag in utan problem, ska mäta taket exakt i morgon. Har jag tur kan kan få plats med 24. Det blir 7800kWh. Sen 80% borde bli 6240kWh

Kanske inte är så dum ide att börja lägga på garagetaket?

Nä betongpannor bar jag upp också på hustaket :)
Underlaget är masonit istället för takpapp och råspont. Hade jag vetat det när jag beställde huset hade jag lagt till pengar för råspont o papp.

50 paneler är inte omöjligt att få plats med om jag lägger på hela huset också. Men jag drar mig för det med tanke på underlaget och att det är högt upp.

Re: Fundering solceller

Du har alltså så kallad fribärande bärläkt på hustaket. Men då har du troligen tjockare bärläkt än den vanliga 45 x 23 mm. Du har kanske 45 x 70 mm, som står på högkant. Då kan du troligen lägga en bräda(kanske 150 x ca 30 mm) tvärs över takstolarna(ovanpå masonitskivorna) och skruva fast den i takstolarna och få en bräda att skruva takkrokar i.

Re: Fundering solceller

ssvensson
Hej
Tack för snabba och bra svar.
Kan nog stämma, har ett svagt minne av att bärläkten är tjockare.
Då kanske det inte blir krångligt att sätta upp krokarna ändå.

Var och mätte garagetaket
9.5x5.5 mellan ytterkanterna.
Det get mig plats för 25 paneler i landskapsläge. Hittade sunnydesignweb där man kan laborera.

Tål att fundera på, ska se vad kalaset kan kosta för hustak och garage.

Re: Fundering solceller

Arne
Landskap 5 rader med 5 paneler + porträtt 3 rader med 1 panel. 28 st totalt, bör gå.
Blir panelfält 9456 x 5110 mm. Om paneler med mått 1670 x 1006 mm används.
Då antas 20 mm i horisontell ledd mellan landskapspanelerna, men kan minskas till ca 2 mm.
Blir då istället panelfält ca 9385 x 5110 mm.

Re: Fundering solceller

Arne
Så kallade läktfästen borde du kunna ha på ditt tak med fribärande läkt. Se http://www.rofoto.se/solcellsprodukter/

Läktfäste + fäste för falsad panna måste nog vara det smidigaste för dig. Inga bräder behövs.

Re: Fundering solceller

ssvensson
Hej
Tack för tipsen.

Läktfäste + fäste för falsad panna måste nog vara det smidigaste för dig. Inga bräder behövs.

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Fundering-solceller-tp5018347p5018361.html
To unsubscribe from Fundering solceller, click here.
NAML