Fundering ang läge/skugga av anläggning

Stöfeld
Hej på er.
Funderar på att smälla upp en 5.5kw anläggning på garagetaket men funderar lite på läget!
Garaget ligger lågt i terrängen med skog runtomkring (ca 50 meter till skog söderut) och då undrar jag hur mycket detta kommer att påverka dom dyrbara soltimmarna (kanske bara påverkar denna tid på året) ! Skickar med bild ang läget på garaget så får ni gärna komma åsikter!
Om vi ser till väderstreck och lutning så har jag goda förutsättningar med så gott som rakt söderläge och 31 gradig lutning på taket (kommer att luta cellerna upp till 40 grader för optimal verkningsgrad).
Sen undrar jag om någon har erfarenhet av ett företag som heter Solinovation och ett system som heter SolarEdge där man sätter optimerare bakom varje cell för optimal verkningsgrad + att dom hade 12års garanti på växelriktaren!
Projektet är just nu i "tänkarstadiet" men man måste ju börja någonstans. Kommer nog med fler frågor..
Tacksam för åsikter.
11,2 KWp
44st Heckert Nemo 255 watt.
22 st sydost 31°lutning.
22 st söder 31° lutning.
Windon LT 10 HD trefas 16a

Re: Fundering ang läge/skugga av anläggning

Har du 31 graders lutning på taket, är det nog igen mening att luta upp dem 9 grader ytterligare. Optimal lutning är ca 35 grader. Men om man avviker 5 grader därifrån, märks det knappast i högre kWh-skörd. Däremot märks säkert den extra kostnaden för montagematerial för att lyfta modulerna 9 grader. Dessutom ser det nog tok ut att ha moduler som har större lutning än taket.

Det är nog inte så tragiskt att du har skog på avstånd, som skuggar vid lågt stående sol, ca 50 meter säger du. Många tror att endast direkta solstrålar ger solström, men så är det inte. Ljuset som vi har på jorden består av direkt solljus och diffust solljus, över året sett, ca hälfen av vardera. Därför träffas solcellsmoduler, som skuggas från direkt solljus ändå av ljus och producerar solström. givetvis, är det bäst om man även får direkt solsken på modulerna, helt klart.

Angående SolarEdge så har vi själva ett sådant system sedan juli 2015. Bekanten har också ett sådant, sedan april 2016. Flera andra här på forumet har sådant system. Du kanske inte har tittat under fliken "Solcellsanläggningar Projekt" Där hittar du en del projekt beskrivna, vissa väldigt detaljrikt med många foton. Det är även ganska trevligt att stoltsera med att man minsann har monterat själv.

SolarEdge väljer man om man har mycket som skuggar, eller flera än 2 olika tak man vill lägga moduler på, eller om man vill ha driftsdata för varje enskild solcellsmodul. Annars går en vanlig växelriktare bra och är också billigare.

Tänker du själv montera anläggningen? Om du monterar själv kan du nog säkert spara ca 25000 à 30000 kr.
Vårt och bekantens projekt har beskrivits här i forumet ganska bra tror vi, just för att andra skall kunna montera på egen hand. De som funderar på anläggning har ofta aldrig sett eller klämt på några solcellsprylar, därför bra att se foton.
Se bl.a:
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Ny-solcellsanlaggning-12-kWp-april-2016-blev-18-1-kWp-beskrivn-foton-m-m-tp5010267.html

och
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Ny-9-2-till-16-3-kWp-solcellsanlaggning-juli-2015-tp5008649.html

Det stämmer SolarEdge lämnar 12 års garanti på växelriktarna och hela 25 år på effektoptimerarna(de som monteras under solcellsmodulerna). Ofta är garantin annars på andra fabrikat ca 5 år.

Angående företaget du nämner, så är det tyvärr ingen klocka som ringer. Tror mig aldrig ha sett det namnet här på forumet.

Vad har du för typ av takhud? Tegelpannor, betongpannor, korrugerad plåt, plåtfalstak, eternitplattor, m.m.?

På ditt foto syns 2 vita garageportar, är det garaget?
En skorsten syns. Kommer den att skugga?

5,5 kWp, alltså kW peak, är ca 22 moduler à 250 Wp med storlek 1,64 m x 0,9 m.

SV: Fundering ang läge/skugga av anläggning

Stöfeld

Ok! tack för ett jättebra svar på mina frågor 👍

Har just börjat o kolla forum och hade ej sett att flera av er har SolarEdge!

Kommer säkert med fler frågor....

Stöfeld   Värmland.