Fronius symo 6.0 + 18 paneler a 450w Tot. 8.10 KWp

Fronius symo 6.0 + 18 paneler a 450w Tot. 8.10 KWp

Gonzo
Hej,

Planen är att ha 12 paneler på garagetaket (syd 190) och 6 på hustaket (väst 280).
Eftersom det kommer skugga på några paneler vid garaget ännu kl 10 nu i slutet av april, borde jag paralellkoppla (2x6 paneler) för att åtminstone 6 paneler inte skuggas så länge?
OM jag paralellkopplar, kan den kopplingen ske på taket då växelriktaren kommer i huset 30m bort?
Tycker det borde räcka med en Fronius 6.0 trots att det totalt blir 8,1 KWp, när det blir i två olika riktningar?

Åsikter och kommentarer tas gärna emot.

Re: Fronius symo 6.0 + 18 paneler a 450w Tot. 8.10 KWp

Arne
Varför inte knappa in i Fronius snabb-beräkning och ange din paneltyp och växelriktare och annat?
https://fronius.solarconfigurator.de/solar.configurator/Quick#

6 st paneler i serie är inte många. Tänk på startspänningen för växelriktaren.
Det måste vara ett väldigt litet tak om endast 6 paneler får plats. Du kanske får plats med fler, har du ansträngt dig?

På Fronius Symo 6.0-3-M får du väl ha upp till 12,0 kWp paneler enligt databladet, till och med alla i samma väderstreck.

Frågan är om du får parallellkoppla 6 seriekopplade med 6 st seriekopplade på den växelriktaren med tanke på max.strömmen på varje MPPTingång.  Men det ska du se i snabb-beräkningen om programmet protesterar eller ej.

Re: Fronius symo 6.0 + 18 paneler a 450w Tot. 8.10 KWp

Gonzo
Hej,
Enligt programmet fungerar nog parallellkopplingen, om jag förstår resultatet rätt.
De här panelerna ligger på 49v, så borde väl klara startspänningen, men två paneler till och Fronius 7.0 funkar säkert också.

Re: Fronius symo 6.0 + 18 paneler a 450w Tot. 8.10 KWp

Arne
Om det är 450 Wp paneler gissar jag att de är stora till måttet och svåra att placera många av på ett tak.
Är de 1,1 x 2,1 meter? Är inte de avsedda för markanläggningar? I Tyskland är inte sådana paneler tillåtna att ha på hustak, endast på markställning får de användas. Det är nog pga av hållfasthetsskäl.
De är 2x72 halvcell. Går det överhuvudtaget att få tag i sådana kinesiska paneler? Man kan nämligen gissa att de används mycket i kinesiska solparker som markanläggningar.

Du kanske kan täcka taken bättre med mer vanliga paneler med mått 1 x 1,7 m och få ut fler kWh/år.

Vad är det för takbeläggning på taken som ska ha paneler? Det har betydelse för hur paneler kan placeras(porträtt, landskap) och kostnaden för takfästen och montagematerialet.