Fronius eller Sungrow ?

lacariuz

Min svärfar har fått en offert på en solcells anläggning där de specat in en Sungrow växelriktare.
Jag har ingen koll på hur de märket är och det är svårt att hitta information om den växelriktaren.

Hur skulle ni ha gjort? köra på en Sungrow eller kanske välja en mer beprövad Fronius?

Jo en fråga till måste man köpa till något eller kan man koppla upp sig till wifi direkt. Det finns inbyggt i Fronius växelriktaren?

mvh Andreas

Re: Fronius eller Sungrow ?

TommyE
Fronius har inbyggt WiFi, så det är bara att koppla upp.
Se upp med att det finns en S modell, den har inte WiFi

Re: Fronius eller Sungrow ?

lacariuz
okej, ska hålla koll så han inte beställer s modellen om det blir Fronius

Re: Fronius eller Sungrow ?

PerS
Jag puffar denna fråga. Vad blev det för växelriktare?

Jag velar mellan Fronius symo gen24 10kW och Sungrow SH10.0RT. Fördelen med den senare är omedelbar växling till backup vid strömavbrott. Froniusen tar 60s...

Någon mer med tankar och input? Gör den aktiva kylningen hos Fronius så stor skillnad?

/Per