Fronius 120-V3 plus med 2 set paneler?

TommyA
Hej,

Jag undrar om det är helt kass att montera två set av paneler på runt 5 kw vardera enligt följande:

Set 1: På marken optimalt riktade med risk för skuggning delar av dagen.
Set 2: På taket med runt 30-35 graders lutning något sydväst, ingen risk för skuggning.

Växelriktaren som jag kan få för ett bra pris har bara 1 mppt...

Uppskattar alla funderingar och tips då jag har dålig koll själv.

Re: Fronius 120-V3 plus med 2 set paneler?

magneten
Två Mppt ingångar äro definitivt önskvärd för dina två ganska olika strängar!

Skulle inte överväga att blanda ihop dessa strängar på samma mppt ingång, möjligen om jag fått växelriktaren gratis kanske, vad handlar det om för extra pengar för att få en vanlig riktare med 2 mppt ingångar ?

Froniusen du tänkt tål dessutom bara 600V på DC sidan vilket innebär att du måste dela upp installationen på 4 st separata strängar för att inte få för hög spänning V in till riktaren.

 Idag är det vanligaste att riktarna brukar tåla upp till 1000V

Jag skulle definitivt överväga en annan växelriktare av dessa anledningar.

Re: Fronius 120-V3 plus med 2 set paneler?

TommyA
Tackar för svaret,

Skrev fel det är en 150-V3 plus. Jag får Froniusen för 8000:- så ju priset känns ok men är den helt fel kanske det i slutändan blir dyrare...vet ju inte hur mycket jag tappar i effekt. Vad är "worst case"?

//Tommy

Re: Fronius 120-V3 plus med 2 set paneler?

magneten
Svårt att säga. Då det alltid avråda från att blanda paneler med olika montagevinklar på samma mppt. Hade hellre lagt till 8000 och fått en optimal anläggning, då riktaren har en lång livslängd så blir det inte så stor kostnad/år + att du kommer att få ut kanske 20% mer energi!

Varför är den så billig? En del gamla modeller är inte godkända att installera i Sverige då de inte uppfyller den senaste svenska nätstandarden EN50438, så en tips kan vara att kolla med din nätägare innan köp annars kan det bli så illa att du inte får lov att ansluta den till elnätet.

Ska du ha 10kw paneleffekt så räcker det med en 8kw riktare till din anläggning.

Re: Fronius 120-V3 plus med 2 set paneler?

TommyA
Den skall vara helt OK att använda i Sverige (säljs här, men det kanske är bäst att kontrollera med Vattenfall) och priset är lågt för att jag auktionköpt styrdelen och behöver bara komplettera med kraftdelen.

Förstår ju att 2 MPPT:er hade vart kanonbra i detta fall men det är inte öppenbart för det tar ju ändå ett tag att tjäna in de där 8000:- med typ 20% mindre effektivitet...man kanske snubblar på någon lämpligare växelriktare under tiden.

Hmm...knepigt det här. Köpa och byta mot någon mindre kanske...

Re: Fronius 120-V3 plus med 2 set paneler?

Är det en begagnad växelriktare du tänker köpa? Kan vara vanskligt.

En helt ny modern Fronius Symo 8,2 kW 3-fas-växelriktare
kostar ca 21200 kr, inkl. 25 % moms på rofoto.se,
http://www.rofoto.se/solceller--solpaneler-c-667-1.aspx
som tycker jag, även har prisvärt montagematerial, DC-brytare och AC-brytare.
8,2 kW borde räcka för 10 kWp solcellsmoduler.

Jag hittar inte din tilltänkta växelriktare på Fronius hemsida, inte ens när jag söker med deras sökfunktion på  deras hemsida. Jag söker med "150-V3 plus". Kanske det inte är fullständiga beteckningen?

Re: Fronius 120-V3 plus med 2 set paneler?

TommyA
This post was updated on .
Den helt ny och garanti gäller.

Fronius IG Plus 150 V-3 (3-phase)
http://www.fronius.com/cps/rde/xchg/SID-2DB13387-ED238065/fronius_international/hs.xsl/83_10597_ENG_HTML.htm

Input data

MPP voltage range 230 - 500 V DC
Max. input voltage
(at 1000 W/m² / -10 °C in an open circuit)
600 V DC
Max. input current 55.6 A DC
Max. array short circuit current 83.4 A

Output data

Nominal output power (Pnom) 12 kW
Max output power 12 kW
Nominal AC output voltage 3 ~ NPE 400 / 230 V
Grid voltage tolerance +10 / -15 % 1)
Nominal output current (three-phase) 17.4 A AC
Nominal frequency 50 - 60 Hz 1)
Harmonic distortion < 3.0 %
Power factor (cos phi) 1
0.75 - 1 ind./cap.2)
Max. permitted grid impedance Zmax at PCC3) None
Maximum continuous utility backfeed current4) 0 A5)
Synchronization in-rush current6) 0 A5)
Maximum output fault current / duration 504 A / 30.26 μs

General data

Maximum efficiency 95.9 %
Euro. efficiency 95.4 %
Night consumption 1.72 W
Cooling Controlled forced-air ventilation
Degree of protection IP 54
in Australia, IP 44
Dimensions h x w x d 1263 x 434 x 250 mm
Weight 49.2 kg
Permissible ambient temperature
(with 95% rel. humidity)
- 20 °C - +55 °C
EMC emissions class B
Over-voltage category (OVC) AC 3 / DC 2

Safety equipment

DC insulation measurement Warning / Shutdown 7) at RISO < 600 kilohms
DC over-voltage protection integrated
Protection against reverse polarity integrated
Manifestation of DC overload Operating point shift

Re: Fronius 120-V3 plus med 2 set paneler?

Ok, jag hittade den på Fronius hemsida, efter visst letande bland alla deras växelriktare.

Nåja, Din växelriktare med uteffekten 12 kW är en tung pjäs, hela 49 kg.
Ok, det är en 3-fas, bra!
Dess tyngd beror nog på att den har transformator(troligen högfrekvens).
En Fronius Symo på 12 kW, väger bara ca 35 kg, som en jämförelse.
Den har alltså pga högfrekvenstransformatorn galvaniskt skild växelströmssida från likströmsidan,
om det är någon fördel för dig, vet jag ej.

Testa och gör beräkning med Fronius beräkningsprogram (tillhandahålls gratis på deras hemsida, http://fronius.solarconfigurator.de/Solar.Configurator/
Det är webbaserat, så du behöver ej installera programmet i din dator. Då kan du se hur du kan koppla moduler till växelriktare. Försöker du kopplar in för många moduler på den enda strängen, så skall programmet protestera.

Re: Fronius 120-V3 plus med 2 set paneler?

TommyA
Tack, det skall jag absolut göra.

Re: Fronius 120-V3 plus med 2 set paneler?

Eftersom du har många undringar, så kanske det skulle löna sig för dig att studera solcellskriften, som finns på rofoto.se att ladda ner.
http://www.rofoto.se/solceller--solpaneler/bruksanvisn--nerladdning-c-675-1.aspx
Den visar även på hur den giriga statens byråkrati och krokben för medborgarna, framgångsrikt kan besegras med exempel på ifyllda ansökningar.

Jag kan säga att jag har provat Fronius beräkningsprogram, för ca 1 månad sedan. Det var väldigt långsamt, och det berodde inte på min internetanslutning. Jag tycker det är störande långsamt, när det är så lång tid vid varje beräkningsmoment. Man måste ta sig igenom flera olika beräkningar.

Re: Fronius 120-V3 plus med 2 set paneler?

TommyA
Absolut, för ovrigt verkar jag ha sänkt Fronius verktyg med min konfiguration. :)