Frågor om parallellkoppling och skuggor...

Frågor om parallellkoppling och skuggor...

Dessa inlägg är flyttade hit från bloggen, därför kan det se lite konstigt ut.

Re: Frågor om parallellkoppling och skuggor...

"Johan" frågar:

En fråga. Håller på och skissar på egen anläggning. Vet du om man kan parallellkoppla en panel på en slinga om den ligger mycket i skugga för att slippa att hela slingan dras med?

Re: Frågor om parallellkoppling och skuggor...

Jag antar att det är så här du menar, Johan. Det är en mycket bra och intressant fråga. Ärligt talat vet jag inte svaret. Det borde ju fungera, men jag vet inte om det finns några nackdelar som gör att det är olämpligt. Tyvärr har jag inget bättre svar. Någon annan som läser det här kanske vet?

Re: Frågor om parallellkoppling och skuggor...

"Johan" frågar:

Precis men panelen som är seriekopplad med övriga är normalt inte skuggad alls..

Re: Frågor om parallellkoppling och skuggor...

Nu förstår jag inte hur du menar. Är det bara den extra parallellkopplade panelen som är skuggad, eller? Vad är det då för vits med att ha den i så fall? Eller hur menar du?

Re: Frågor om parallellkoppling och skuggor...

"Johan" frågar:

Jo den paralellkopplade är skuggad halva dagen. Resten av dagen får den sol. övriga har sol hela dagen. Eftersom jag har köpt för många paneler så tänkte jag att det kan vara en bra lösning. Ont om solyta på taket..

Re: Frågor om parallellkoppling och skuggor...

Aha, ok.

När solen lyser på alla paneler borde seriekopplingen göra att de två parallellkopplade panelerna inte kan leverera mer ström tillsammans än vad de andra panelerna klarar. Däremot borde det parallellkopplade paret kunna ge lite högre spänning än de andra och på så sätt bidraga med lite mer energi.

När den ena av de parallellkopplade panelerna är skuggade blir det knepigare. Jag vet inte om den skuggade panelen "stjäl" effekt från den andra, d.v.s. energin från den ena panelen blir till värme i den andra. Men om det vore så skulle man ju aldrig parallellkoppla paneler.

Jag TROR att det fungerar, men jag vet inte hur bra det blir. :-)

Re: Frågor om parallellkoppling och skuggor...

"Johan" frågar:

Läste lite verkar som varje panel ger 7ah, och den inverter jag funderar på (2st carlo gavazzi3,8kwh) så är det max 10ah per slinga, så det blir nog dumt kanske....

körde du med 4 kvadrat kabel mellan solcell och inverter?

Re: Frågor om parallellkoppling och skuggor...

Jag har 6 kvadrat-kabel.

Hur många paneler har du i serie och vad har de för toppspänning när de är obelastade? Denna toppspänning bör inte överstiga växelriktarens max-inspänning, som är 500 V på din växelriktare. Samtidigt är det en försel om spänningen från panelerna ligger så högt som möjligt, eftersom det ökar chansen att växelriktaren fortfarande fungerar när ljuset minskar.

Panelernas sammanlagda toppeffekt bör inte överstiga växelriktarens max ineffekt, 4 kW i ditt fall.

Tänk också på att om du kör enfas på så höga effekter kan elverket klaga, eftersom många nätägare bara tillåter 3 kW snedbelastning i nätet.

Och om man skall vara petig så heter det inte Ah och kWh i det här fallet. Panelerna lämnar 7 A och växelriktaren klarar 3,8 kW.

Re: Frågor om parallellkoppling och skuggor...

Lasse
Hej
Håller på att undersöker Solceller och få offerter, har hittar en som offererar Mikroomformare Involar MAC250 som man sätter en per solcell, verkar lite dyrare men fördelen är om det blir skuggningar på en solcell så dras inte alla solceller med.
Någon som har någon erfarenhet att dela med sig ang. detta, kan det vara en bra lösning eller finns det andra nackdelar.

Re: Frågor om parallellkoppling och skuggor...

I den här tråden skrivs det en del om växelriktare. Det är dock ingen i tråden som har prövat i verkligheten ännu.

http://solcellforum.18852.n6.nabble.com/Re-Mitt-solcellsprojekt-td4938273.html

Re: Frågor om parallellkoppling och skuggor...

jos32
Hej, jag har lagt ner allt med parallellkoppling och har beställt en poweredge 7kw 3 fas inverter med separata "poweroptimizer" på varje panel.

Med den lösningen så kommer jag ifrån alla skuggproblem. Hur det fungerar i verkligheten återstår att se.

Re: Frågor om parallellkoppling och skuggor...

Kul att du har kommit igång. Det verkar vara en spännande lösning med "optimizers" på varje panel. Jag vet att "Calle" här på forumet tittar på en liknande lösning, men han har inte riktigt kommit igång ännu. Till min utbyggnad har jag en variant där det sitter en komplett växelriktare under varje solpanel. Nackdelen med det  är att det är mer känslig elektronik som sitter på taket.

/Micke

Re: Frågor om parallellkoppling och skuggor...

Det låter som du har kommit till samma slutsats som jag. Men det är väl SolarEdge  du menar.

I mitt planerade  system så skulle tex en vanlig SMA ge nästan 10% lägre KWh per år än SolarEdge. Dock så kostar deras prylar men men på 30år så är det väl intjänat.

Varifrån beställde du din utrustning?

/C

Sent: Saturday, June 09, 2012 11:22 AM
Subject: Re: Frågor om parallellkoppling och skuggor...

[...]

http://solcellforum.18852.n6.nabble.com/Fr-gor-om-parallellkoppling-och-skuggor-tp4879903p5000997.html
To start a new topic under Solcellforum, email [hidden email]

Re: Frågor om parallellkoppling och skuggor...

jos32
Hej, självklart menar jag solaredge..

Jag beställde från solarsupply...