Frågor gällande skuggning av del av paneler/hela paneler

Frågor gällande skuggning av del av paneler/hela paneler

JohanV
Håller på med ett nybygge av hus och garage där jag planerar för framtiden och funderar på vart man kan tänka placera sina solceller. Huset kommer kompletteras med panelerna i efterhand när vi fått alla "måsten" på plats och vet hur vår ekonomiska situation ser ut.

Jag vill redan nu innan schaktning/gjutning drar igång ha planen klar så jag vet ifall det kan behöva grävas ned extra rör mellan bostadshus och garage så man inte står där i ett senare skede och inser att det är svårt att placera sakerna där man tänkt.

Jag har försökt hitta information om hur paneler mer i detalj reagerar på skuggning när det kommer till skuggning av en bit av panelen men jag har inte hittat någon och vänder mig därför till er på detta forum i hopp om hjälp.

Tyvärr har vi inget tak rakt i söder. Garagetaket ligger mot sydväst och hustaket ligger emot sydost. Garagetaket har begränsad yta och drabbas av skuggning bakom taket på huvudbyggnaden på eftermiddag fram tills att solen går ned.

Vart skall man räkna på att gränsen går för hur mycket skuggning det är innan man skall låta bli att placera en panel på det området?

Jag har ritat upp huset för att se hur skuggorna faller under olika årstider och timmar. Det gröna strecket/Uppåt är mot norr.

I april faller solen såhär:
kl 16

kl 17

kl 18

kl 19

I juli faller solen: kl 18

kl19

kl20

Som bilderna visar så "glider" skuggan över garagetaket. Till en början skuggas bara en del av en enskild panel men senare framåt kvällen så skuggas nästan hela taket. - Hur stor elproduktion kan man förvänta att man förlorar ifall det inträffar skuggning vid den tid på dagen?

Det som lockar med att ha panelerna på garaget för att placera omformaren där och någon gång i framtiden ha en batteribank som kan nyttjas vid strömavbrott. I bostadshuset kommer vi inte ha någon plats för en batteribank.

Ett annat alternativ hade kunnat vara att placera panelerna på bostadshuset och sen dra lågvoltskabel ut i garaget och ha alla prylar placerade där. Det blir några extra meter kabel mellan paneler och omformare, men då garaget kommer ha en egen elcentral så tänker jag att man kan koppla in omformaren i den centralen?

Vad är er åsikt gällande skuggning. Skall man placera paneler enligt mina bilder trots att de skuggas på eftermiddagen eller är det bättre att placera de på bostadshuset och dra kabel ut i garaget? Placering på bostadshus möjliggör en större installation med fler paneler.

Är det något direkt för eller nackdel med att ha panelerna placerade mot antingen sydväst eller sydost? - Jag tänker på vilka timmar på dagen panelerna genererar som mest.

Tack på förhand!

Re: Frågor gällande skuggning av del av paneler/hela paneler

Välkommen till forument

Har du inte hittat info här i forumet om skuggning och hur solcellsmoduler då fungerar?
Finns nämligen sökfunktion. Den som söker skall finna, heter det. Den som har funnit, har sökt.

Varför skulle det inte går bra att ha växelriktaren i garaget och panelerna på bostadshuset?
Och kanske även paneler på garaget.
Det är väl bara att dra solarkablarna ( 2 st, plus och minus) till garaget. Du får gräva ner markslang den korta sträcken och lägga solarkablar i den. Så har bl.a. vi gjort. Det är bra att bli av med växelriktare från bostadhuset och placera den i garaget. Den har en fläkt som kan väsnas och kanske ev. pipa från kraftelektroniken.

Re: Frågor gällande skuggning av del av paneler/hela paneler

Jag hade tveklöst satt växelriktaren i garaget, för precis som Arne säger så låter dom en del (iaf gör min det). Kanske inte så mkt så i ett någorlunda isolerat rum kunde det fungera, men varför chansa om det inte är ett tvång?

Dra färdigt ett rör för DC kablarna när du likaså drar de andra rören. Utan att ha räknat på det, så har du  förmodligen lägre förluster i DC kabeln än i AC kabeln iom att spänningen är högre, så jag vill ha växelriktaren så nära elcentralen som det går.

Som jag tolkar dina bilder så står huset mer åt söder än vad garaget gör(?) Jag skulle valt att sätta panelerna på huset pga.
1. Det är mer åt söder(?)
2. Ytan är större
3. Det skuggas inte av något som syns på bild.

Re: Frågor gällande skuggning av del av paneler/hela paneler

Uffe
Jag skulle ha installerat på villataket mot sydost. Ingen skuggning och svalare paneler på förmiddagen. Inte heller sällan stackmoln på eftermiddagen.

Om du vill simulera utbytet i detalj med hänsyn till skuggning, konfiguration fabrikat mm så kan jag rekommendera PV*SOL. Fullt fungerande testversion under 30 dagar. Tar hänsyn till skuggning, strängkonfiguration, fabrikat på utrustning mm. Lätt att simulera årsproduktionen för olika konfigurationer. Nedan är från simuleringen jag gjorde åt grannen.

Man kan också enkelt se vilka paneler som är mest utsatta för skuggning.

Tar några timmar att behärska men kan vara väl investerad tid. Lättare att lära sig än PVSyst.

Solskivan1: 42 x ZNShine ZXM5-96-250W, 10.5 kWp, Fronius IG Plus 100 V-3, Pac=8 kW, Helsingborg, 23° takvinkel, rakt söderläge
Driftsatt 2013-09-05 Fronius Solar.web PVOutput

Re: Frågor gällande skuggning av del av paneler/hela paneler

Håller med,  placera samtliga paneler på bostadshuset och dra DC likström kabel ut till växelriktaren i garaget.
Har själv gjort exakt så med relativt långa likstömskablar har ca 50 m mellan modulerna och växelriktaren I mitt kallgarage. En till fördel med att ha växelriktaren i garaget är som sagt att man här brukar ha lite lägre omgivningstemperatur vilket ger bättre kylning åt växelriktaren!