Förslag på installation?

Nisse-75
Hej på er alla,

Jag sitter och spånar på en installation på min fastighet.
Den ligger i sydsydväst. Det finns lite träd som ger skugga.
Taket består av tvåkupiga betongpannor.
Det som jag ser som en utmaning är hur panelerna skall placeras för att få ut tillräckligt för att en investering skall vara värd. Jag har ritat in lite mått, dock så är inte det östra taket mätt utan bara uppskattat efter ritningen.
Jag tänker mig Fronius i någon form, Tigo optimerare. Sen är frågan om det går med 3-fas eller om jag ska nöja mig med 1-fas?
Hur skulle ni gjort?
/Nisse

Re: Förslag på installation?

tor_fransson
Du får nog förklara måtten lite, hur kan östertaket ha värdet 2400 vertikalt medan södertaket har 5140? Och hur bred är takkupan på södertaket? kan man klämma in ett par paneler ovanför den?

Re: Förslag på installation?

Välkommen till forumet!

Måtten är pyttesmå och oläsbara tyvärr.
Har man många småtak i olika väderstreck och dessutom takkupor och annat som skuggar, då kan ett SolarEdgesystem vara bra. Då har du effektoptimerare till varje solcellspanel. Solcellspanelerna kan vara i olika väderstreck och vinkel och ändå seriekopplas till en sträng(det är effektoptimerarna som seriekopplas). Detta tack vare effektoptimerarna.

Elnätsägarna ogillar utmatning av effekt på endast 1 fas och kan ha som max tillåten effekt ca 3 kW.
Där får du höra med din elnätsägare. Utmatning jämnt på 3 faser ser de hellre.

Re: Förslag på installation?

magneten
i ditt fall kanske man ska överväga ett solaredge system, ty då kan du ju även lägga paneler på väst sidan , samt även några på den lilla takkupan kanske samt ovanför takkupan på södersidan? för att få in så många paneler som möjligt, annars gillar jag dock Fronius och Tigo, men solaredge blir kanske bättre för just ditt tak...

Re: Förslag på installation?

Nisse-75
Hej.
Tackar för era inputs och jag försöker rätta till.
Ja det blev väldigt smått, jag ber om ursäkt för detta!
Nu provar jag med nya bilder.
Måttet på östra taket är numera mätta och å blir enligt ny bild. Taket är lägre så därför är måttet inte lika det på södersidan.

Jag skulle tippa på att kupan är ca 3 m bred, uppe på den samt ovan den finns luftningar, ventilationshuv samt tv-antenn. Där kommer jag ej att få plats med någon panel.

Måtten som är angivna på södersidan är från vindskiveplåt till början på kupan, samt undersida av nockpannan till nederkant panna. Dvs totalmått av tegelpannsytan
På östersidan så är måtten enligt samma princip.

Anledningen till Fronius är att de har en lägre startspänning. Hur är det med SE? Jag hittar ej startspänningen.
Dessutom har jag läst att deras optimerare inte riktigt håller måttet.

Jag pratade precis med Otovo och de ville sätta upp 17 paneler med optimerare och omriktare från SE
4,93kWp
Pris:112000 innan stöd.

Re: Förslag på installation?

112 200 kr för 17 st 290 Wp paneler 4,93 kwp installerad paneleffekt är väldigt högt, är 22700 kr/kWp.
Även högt för att det är en ganska liten anläggning.
Hör i stället med en lokal solcellsfirma troligen betydligt lägre pris. Har du tänkt göra något själv på anläggningen?

Du verkar inte ha något som skuggar, det verkar vara ganska fritt. Mot söder verkar du inte ha något alls som skuggar. Men svårt att säga då inte helheten framgår.

Du borde kunna ha på södertaket
3 rader om 3 paneler i porträtt på ömse sida om takkupan.
Ovanför takkupan borde du få plats med 1 rad mer 3 st paneler i porträtt.
Då är du uppe i 21 st på södertaket. Det kanske går att placera in fler, men då måste du mäta noggrant och kolla om det verkligen går.

På östertaken får du plats med några paneler också.

Ett SolarEdgesystem dvs ett system som använder effektoptimerare, bör du nog ha.

Du verkar vara ute efter färdig anläggning monterad och igångkörd?
Jag tror det är så att Otovo bara en mellanhand, fördyrande? De säljer anläggning till dig men monterar inget själva utan köper hela anläggningen och montagetjänsten av en lokal solcellsfirma. Alltså bara en fördyrande mellanhand. Oftast får man bättre pris av en lokal solcellsfirma.

Re: Förslag på installation?

Nisse-75
Ja tanken är nog att göra allt själv.
Bonus är att jag får göra all el själv (ABL)  :)

Priset insåg jag det var väl högt! Så de kommer inte att få installera något här hemma!
Jag bad om det för att bilda mig en uppfattning om vad som krävs.

Jag kan bifoga bilder hur det ser ut framför huset. Där finns en del träd som skuggar nu på vintern.

Jag får det till att det skulle kunna få plats 3x3 i porträtt på varje sida om kupan. Men då ligger de på hela ytan i bredd och 10cm fritt ovan och under om de sitter kloss ihop. Då har jag räknat med en Canadian Solar – All-Black CS6K/MS mått:1650 x 992mm
Finns det paneler som är mindre i byggmått?

På östra sidan skulle det kunna få plats 7 paneler, där finns en luftningspanna som tar bort en panel.
Går det att lägga en panel över den? Eller måste den vara fri?

Startar en SE med endast 7 paneler?

Solen går strax under topparna idag, om en månad är den ovan. Några träd kan avvaras.
Huset står i syd minus 15grader.

Re: Förslag på installation?

Kan du inte ha någon eller 2 st paneler ovanför takkupan, i landskapsläge?

En SolarEdgeväxelriktare har väl 2 st DCingångar. Du kan seriekoppla alla effektoptimerarna både de på södertaket och de på östertaket i en och samma seriekopplade effektoptimerarsträng och koppla in på den ena DCingången.  Det är det som är finessen med SolarEdge. Om du får plats med ca 27 st paneler på ca 300 wp/st. Då har du installerad paneleffekt 8,1 kWp. En solaredgeväxelriktare på 17 kW kostar samma som en på 10 kW. Då väljer man den på 17 kW, och får ohemult stor utbyggnadspotential. På den på 17 kw kan du använda tandem-effektoptimerare P600 eller P700. Behövs då bara 1 st P600 per 2 st paneler.

Man kan nog ha en paneler ovanför en luftningspanna. Beror på hur hög luftningspannan är. Är det avloppsutluftningen eller vad? Går det inte att flytta den till andra sidan taket?

Bekanten har Solaredgesystem med P600 och tyska Heckertpaneler och stora träd som står ovårdade och missköta på kommunens mark, som skuggar hans anläggning. Han har bett kommunen att skära ner kommunens ovårdade träd, men kommunen gör inget. Släppa lös en utsvulten bäver en mörk natt kanske?
Han producerar ganska bra ändå. Ännu bättre om kommunen skulle fälla sina misskötta träd. Du kan alltså vänta med att ta ner träd och se hur det blir.

Din nuvarande elförbrukning kWh per år som du har, är ett bra utgångsvärde för installerad paneleffekt.
Värms huset med direktverkande el via el-element och varmvattenberedaren drivs med elström?

Re: Förslag på installation?

Johan Fält
Hej.
Klart att du ska ha ett SolarEdge system.
Känns som om antisemitismen skiner igenom även här och den överdriver problemen. Som hatet mot Jaffa apelsin, är den god/pris, hur svårt kan det vara?
Låt dit tak definera din anläggning!
Hos SE får man kolla datasheet på optimerarna, de anger hur många du minst behöver (oftast minst 13 st). Optimerarna kommer sedan att ge dig rätt spännining.
Totalt 19 kWp på 20 A abonnemang (13,9 kW)
Solaredge 17K. (15,7 kWp)
Solax X3-Hybrid 10 kW. (3,3 kWp)
54 st Trina 270 W.
16 st Trina 275 W.
Energilager 9,8 kWh LG-Chem RESU 10h
Söderläge 40 grader taklutning, TP-plåt, ingen skuggning.
Enköping

Re: Förslag på installation?

Nisse-75
Tackar för era inputs,
Huset värms idag med pellets, men det är inte omöjligt att det kommer bli en luft/vatten eller bergvärme i framtiden.
Idag ligger vi på ca 7000KWh. Det ska trimmas ner lite till sommaren, ska byta två fönster i ett eluppvärmt utrymme.

Finns det byggnormer för hur panelerna skall monteras? Tänker på avstånd till nock, takfot osv...

Ovan kupan är det helt kört med några paneler, massa ventilation som är krånglig att flytta på. Och även om det gick så skulle jag bara få in en panel till då kupan är 3 meter bred.

Vad är skillnaden på SE teknik och tex Fronius? Kan någon förklara det?

Nästa fråga, om jag lyckas få dit 8 paneler på östra taket, kommer riktaren att starta på dessa då? På morgonen är det endast dessa som är belysta. Luftning till avloppet o visst går det att flytta den men det kommer att bli jobbigt.

Re: Förslag på installation?

Det är inte enbart direkta solstrålar som om de träffar en solcellspanel ger ström. Även diffust ljus om det träffar en solcellpanel ger ström. Bäst är givetvis direkta solstrålar, men det diffusa ljuset ger grovt sett halva strömproduktionen. En helt mulen dag träffar inga solstrålar dina panelerna, och du har bara det diffusa ljuset som träffar dem. Men den dagen producerar du kanske i alla fall hälften av vad en solig dag ger. Totala strålningen kallas globalstrålning och består av direkta solstrålar + diffust ljus.

Allt du frågar står troligen redan i detta forum. Använd forumets sökfunktion eller titta i kunskapsbanken.
En seriös solcellsfirma plockar fram vad du behöver för komponeter och vad som är lämpligt för ditt fall och för egenmontage. Sedan kan du ifrågasätta det.

När det gäller skugga se, men skräms inte av beräkningarna, titta på figuerna.
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Berakning-och-teori-skuggande-forem-l-p-solcellsanl-tp5008761.html

Se även:
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Berakning-globalstr-lning-W-m2-mot-solcellsmoduler-tp5008574.html

Litet om kärnskugga:
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Berakning-karnskugga-mot-solcellsmoduler-tp5008575.html

Det finns på internet förklaring av SolarEdge, se bl.a.:
 https://www.rofoto.se/solceller-solpaneler/bruksanvisn-nerladdning
och där solcellskrift rev. feb 2017   Bli din egen elbaron

Byggnorm för montage av solcellspaneler på ett tak, vet jag inte om det finns en egen byggnorm för det.
Men montagematerialtillverkarna har olika montagesystem beroende på olika takbeläggning utvecklade för att hålla. Hör med din byggnadsnämnd vad de säger om det finns någon byggnorm.

Om du menar 7000 kWh/år, då är det redan ganska låg förbrukning. Lönar sig då bergvärmepump?
Om du med en bergvärmepump skulle lyckas minska den nuvarnade förbrukningen på 7000 till 5000 kWh/år, då sparar du bara 2000 kWh/år, motsvarar ca 3000 kr ström.  Men ni kanske hade tänkt att lägga ner pelletseldning helt och hållet och då bara ha bergvärme?
En luft-luft värmepump vore kanske lämpligare?

Re: Förslag på installation?

Ska du bara ha paneler i 2 väderstreck så fungerar det ju faktiskt bra med en Fronius också som väl kräver 7-8 paneler brukar fungera som minst i en sträng på visa modeller så är det dock SMA som har lägst startspänning så klart värt att kolla upp.
Har själv 7 paneler mot nordost inkopplade på en sträng till min SMA 3600 (samt ett annat panelfält på den andra ingången)

Att du har skugga på anläggningen vid denna tiden på året påverkar EJ årsproduktionen nämnvärt (ty även om du har optimerare på panelerna så kommer de ju ändå att skuggas..)

En tanke bara, du har inte nån lämplig markbit över att installera på? kanske en sträng på södertaket och en sträng på ett markstativ?

Jo det finns smalare paneler med måtten 800*1650mm dock blir dessa dyrare/kWp..

Re: Förslag på installation?

Nisse-75
Jag har 7000KWh i hushållsel sen har jag 24000kwh i pellets. Så det kommer att gå åt en del ström om det byts till luft/vatten.

Labbar med SE i deras simulator och det krävs 16st!! För att riktaren skall starta...
Samma storlek med Fronius kräver 8 paneler.
Med tanke på att jag har två riktningar på mitt tak så lutar det åt det hållet. Precis som föreslaget.

Sen är det nästa pilsner!
Vilket montagesystem kan ni rekommendera?
Jag vill ha panelerna tight och inte att något fäste skall sticka utanför panelerna.
Allt skall döljas under.
Vad gäller då?

Re: Förslag på installation?

Gunnar
This post was updated on .
Ett vanligt montagesystem måsta alltid sticka ut lite för att det ska gå att fästa ändklämmorna.
Om du vill ha det på ett annat sätt så titta på ett system med iläggsskenor.
Googla på Novotegra einlegesystem så hittar du en hel del info bla flera youtube filmer.
Det allra snyggaste är annars takintegrerade system men då pratar vi om helt andra priser.

Re: Förslag på installation?

för att få ett tightare montage utan att köpa dyra intergreade system kan man byta ut takpannornan mot TP plåt under panelerna, finns billigga och slimmade fästen för just detta hos rofofot.se mfl. dessa fästen bygger endast 25 mm och det brukar se tämligen snyggt ut.

Men i ärlighetens namn så syns ett traditionellt montagesystem från ex k2 eller schletter på tegeltak ej speciellt mycket, absolut inte så att det stör iaf då man betraktar det från marken, så tycker inte att du ska vara speciellt orolig för detta.. skenorna sticker endast utanför panelerna någon cm..

Re: Förslag på installation?

magneten
Paneler monterade på underliggande tp plåt som är både billigt och smidigt att montera.