Föranmälan till Eon, hur fylla i Skyddsinställningar

Föranmälan till Eon, hur fylla i Skyddsinställningar

Stefan_N
Försöker få till uppgifter som elektrikern ska skicka in till Eon.
https://minasidor.eon.se/upload/eon_extranet/dokument/installatorer/Anm-anslutn-Mikroprod-sltg2_spara-uppdaterad.pdf

Har en SMA Sunny Tripower 6000-TL men fattar inte var man ska hitta uppgifter för "Skyddsinställningar" och på sida 2 om man behöver fylla i "Typdata för elkvalitetsparametrar"

Någon som har fyllt i den blanketten och fått det godkänt som kan tipsa?
(jag har haft svårt, omöjligt, att få solcells-erfarna elektriker att vilja koppla en 5-ledare på 1 meter...)

I en äldre tråd här på forumet, Nätinställningar i SMA Sunnyboy  21 okt -13, så skrevs det att SMA's EN 50438 inte var korrekt för Svenska nätet??
"OBS!! SMA växelriktare är INTE förprogrammerade med SS-EN50438 som krävs i sverige "
Detta kan väl inte stämma?
Jag har provkört på 6 1 1 och det verkar fungera fint.

Re: Föranmälan till Eon, hur fylla i Skyddsinställningar

Elfirman behöver ofta endast fylla i 1:a sidan på föranmälan till elnätsägaren, om man skickar med tillverkarens certifikat att växelriktaren uppfyller svensk norm och får användas i Sverige.
Alla stora växelriktartillverkare har sådana certifikat, ofta att ladda ner på deras hemsida.

2:a sidan är ju bara en massa värden för min. nätsspänning, max. nätspänning, min. frekvens och max. frekvens, och inom hur lång tid växelriktaren skall stänga av sig själv osv.

Man kan på växelriktaren välja för vilket land den skall installeras, och det är ju just då de specifika landsinställningarna som man då ställer in.

Hur det är med SMA-växelriktare vet jag ej.

Klart det går att ställa in för växelriktaren t.ex. Danmark och köra växelriktaren i Sverige.
Den tror då att den befinner sig kopplat till elnätet i Danmark och fungerar klart.
Men, den slår inte av sig själv som den skall om elnätsspänning, frekvens osv avviker otillåtet mycket.
Det är säkerhetsinställningar.
Därför viktigt att ställa in för korrekt land.

Är det en gammal växelriktare du har? Är det en helt ny, skulle det förvåna mig om den inte kan ställas in för Sverige.

Re: Föranmälan till Eon, hur fylla i Skyddsinställningar

Stefan_N
Tackar för svar! Växelriktaren är ny och av det vi läst oss till ska man ha vredet på position 6.