Flimmervärde

Dan

Flimmervärde

Dan
Var hittar man flimmervärde på en SMA stp10000? har sökt runt på internet utan att bli klokare de hänvisar bara till att den följer SS-EN 61000-3-3 och nätägaren vill veta vilket värde den har,
Pst där rekommenderad gräns är 0,35 i någon enhet som inte framgår, likaså önskar de uppgift på Plt som är rekommenderad till 0,25.

Jag har skickat in typprovprotokoll men de vill ha även dessa uppgifter, vad har ni angett dessa värde till, och vad finns det för dokument att backa upp med?

Re: Flimmervärde

Norrlandssol.
Vad är det för nätägaren som orkar ställa sånna frågor? När SMA är ett stort känt märke som precis alla andra godkänner.

Vad gör du med den gamla växelriktaren?

Dan

Re: Flimmervärde

Dan
Ja man kan ju undra, Kraftringen som ägs av Lunds Energi, bolaget med dyrast fjärrvärme i hela Skåne enligt Nils Holgersson rapporten som dessutom erbjuder en att mot en kostnad binda fjärrvärmepriset så att man inte får en höjning nästa år. Då kan man undra varför skall de höja nästa år? Nä man känner sig grundlurad som kund.

Ja det är ju helt klart att den följer gällande standards för flimmer, det framgick tydligt från typprovprotokollen, men där fanns inga värden.

Får gå i retur till leverantören, om du inte syftar på SMA SB 2000HF som är till salu.

Re: Flimmervärde

Norrlandssol.
Hej igen

Kan du skicka tillbaka den? Låter som bra deal, tänkte annars rätt svårsålda..

Vad har du för prisklass på den lilla växelriktaren?

Re: Flimmervärde

Anders J
Hela idén med ett typgodkännandeintyg är ju att slippa allt sådant. Det dokumentet intygar ju att enheten uppfyller vissa stipulerade krav och då ska det inte vara mer med det än så. Till grund för det intyget så föreligger det naturligtvis en rapport från typprovningen, men en sådan brukar man inte få tillgång till med mindre än att man skriver en sekretessförbindelse pch det är ju inte självklart att SMA varför avsikt att göra det!

Jag har ju också Kraftringen som nätägare, fast Nynäshamnsdelen då, och jag har fått fatt på ett typintyg från SolarMax för de svenska kraven och på svenska och jag hade nog räknat med att de skulle acceptera det, men det är kanske bäst att kolla upp det?

Flimmer är för mig en hjärtåkomma annars ;-)
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: Flimmervärde

nelos
Så här ser det ut för Kostal angående flimmer ("flicker/harmonics"):

http://www.kostal-solar-electric.com/download/certificates/KSE_YY_ZT_2012-04-25_PIKO_EU-Declaration-of-Conformity.pdf

Men du hade ju en Kostal växelriktare som som de godkänt?

Här är ett dokument med med siffervärden, kanske är det som de vill ha?
http://www.kostal-solar-electric.com/download/certificates/KSE_XX_ZT_2012-04-26_PIKO_Harmonics.pdf

Men jag instämmer med Anders, uppfyller man en visst typgodkännande borde de inte behöva mätvärden.

Re: Flimmervärde

nelos
Här är ett SMA-dokument med mätvärden:

http://files.sma.de/dl/18559/STP8-17TL-ZE-G59-UK-en-12.pdf

Är det informationen de söker?

Re: Flimmervärde

Anders J
När man läser ett sådant dokument så känns det som så himla jättedumt att SEK TK8 inte kunnat harmonisera spännings- och tidsgränserna med de tyska.

Om man nu ändå skulle koppla in en växelriktare med tyska parametrar så är det ju ändå knappast någon apokalyptisk katastrof...
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/
Dan

Re: Flimmervärde

Dan
Tack, ja det måste vara detta de är ute efter. Skickar in och ser om det är ok!

Re: Flimmervärde

Norrlandssol.
Personligen hade jag bara bytt växelriktare, eftersom anläggningen är redan godkänd och klar..och SMA är godkända..

Dan

Re: Flimmervärde

Dan
Startade en ny tråd istället, lättare att hitta.