Flera ledare i samma rör

Jasse64
Jag har ett grovt rör där ledarna från ett aktivt system går ner till invertern. När jag nu utökar med fler paneler och en inverter, kan jag dra de nya ledarna i samma rör? Är lite fundersam på regelverket då det gäller DC.
Fråga 2, har nu avsäkrat i centralen där matningen från invertern kommer in. Ska man säkra av innan invertern också?

Västra Götaland, 3,3 kWp, SMA SB 3000HF+2,2kWp, SMA SB 2000HF. 15°, SO azimut 330°

Re: Flera ledare i samma rör

calle
Det är bara att lägga in fler ledningar I samma rör. De är dubbelt isolerade ifrån början så det skall inte vara något problem.

Det räcker med en säkring för anläggningen. Däremot så måste det finnas en brytare på någon meters avstånd ifrån invertern så att en elektriker kan enkelt se att anläggningen är strömlös om han skulle behöva göra något åt den.

18 maj 2015, Jasse64 [via Solcellforum] <[hidden email]> skrev:

[...]

Västra Götaland, 3,3 kWp, SMA SB 3000HF, 15°, SO azimut 330°
feb-14 till feb-15, 2 985kWh
Apr-15 ökar vi på med 2,2kWp på samma ställe + SMA SB 2000HF

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Flera-ledare-i-samma-ror-tp5008260.html
To start a new topic under Frågor och svar, email [hidden email]

Re: Flera ledare i samma rör

Jasse64
Ok, det med brytare verkar man anse att det räcker med den som finns i invertern. Åtminstone Vattenfall som jag köpt det första paketet av. Hur som helst så har jag redan bestämt mig för att sätta dit 2st (en per inverter) då det blir tydligare än upplägget i invertern.