Finns solcell som kan driva värmepump?

Dick
Hej
Finns solcell som kan driva värmepump?
Är novis i ämnet.

Re: Finns solcell som kan driva värmepump?

callec
Ja

Re: Finns solcell som kan driva värmepump?

Dick,
Har din värmepump en elektrisk elmotor?
Om ja vilken spänning, 3 fas? 1 fas?
Hur stor effekt har din elektriska värmepumpsmotor?
När vill du köra den, på dagtid, på nattid, eller ständigt, på vintern, på sommaren?
Avses värmepumpens elmotor vara anslutet till ett elnät, som är anslutet till allmänna elnätet?

Du kanske tänker på att direkt driva en värmepumps elmotor med solceller?

Då har på tok för tunn fråga, därför snäste Callec av dig med ett korthugget "ja"

Re: Finns solcell som kan driva värmepump?

Det är lite för lite info för att kunna ge ett bra svar.
1. Har du el anslutning? eller är det en stuga som saknar el?
2. Vad är det för värmepump?

Jag antar att du har elanslutning och att du ska använda värmepumpen till största delen under vintern.

Solcellerna levererar 400V på 3 faser, så du kan ansluta en värmepump  med antingen 1 fas eller 3 fas.
Solcellerna levererar mest energi under sommaren, när värmepumpen används som minst, på vintern när värmebehovet är stort ger det inte lika mycket. Ju längre norrut du bor ju mindre ger det på vintern. Hos oss ger dom mest troligt ingenting under dec till feb.

Det där låter eg rätt så illa, men det är det inte.
Under sommaren när solcellerna producerar mycket, så förbrukar du lite. Överskottet går då ut på elnätet och din elleverantör köper strömmen av dig. Till vintern när du behöver strömmen så köper du tillbaks den - du använder i princip elnätet som ett batteri.
Vilket pris elleverantörerna ger är en djungel, så där får du leta lite för att hitta rätt.
Jag har Vattenfall och dom ger under första året spotpris + 40 öre, det har i sommar blivit 76öre/kWh i snitt. Dessutom så får du 60öre av staten i skattelättnad, och slutligen 20-30öre i ursprungsgarantier och elcertifikat.
Totalt får du alltså 76+60+25=161öre / kWh som säljs.
När vintern sedan kommer och värmepumpen förbrukar som mest, så kommer du att få köpa tillbaks den ström som du sålde under sommaren, mitt snitt pris är 70öre/kWh, jag får alltså köpa tillbaks 2,3kWh för samma pris som jag tidigare sålda 1kWh för.

I och med att du vill mata en värmepumpen så kommer det även extra krydda från den.
1kWh sålt, köper du till värmepumpen som 2,3kWh. Värmepumpen i sin tur växlar upp elen så att du får ut 3-4ggr så mkt värme som du matar ström till den (COP).
Det betyder att du får ut mellan 6,9kWh och 9,2kWh värme för varje kWh som du sålde under sommaren.
Det tycker jag låter som en bra affär :-)

Vill du driva värmepumpen bara med solcellerna, så vetefåglarna om det är värt det även om det såklart går.

Re: Finns solcell som kan driva värmepump?

Rikkitikkitavi
Solcellerna levererar en likspänning (batteri)  , beroende på hur många får du olika spänningar men typiskt 200-700V.

denna likspänning omvandlas i en växelriktare till växelspänning, AC, dvs samma som du har i vägguttaget.

Beroende på storlek på anläggningen är det trefas eller enfas.

Den energi din anläggning matar ut kommer dig själv tillgodo först, om du har en förbrukare som en värmepump i drift samtidigt.

De växelriktare du normalt använder för att producera egen el, och som diskuteras här på forumet (SMA, Solaredge)  och sälja ut på nätet kan INTE kopplas direkt till en värmepump då de kräver nätanslutning för att fungera. Får du strömavbrott stänger de ner sig själva.

Det finns reservkraftsväxelriktare som kan driva värmepumpen helt fristående, men de är ofta avsedda att drivas från ett batteri, och då behöver du ladda batteriet från dina solceller med en speciellt omvandlare.