Fästa solcell med magnetband

Robin K
Jag har köpt en portabel solcell till min VW-buss.
Tänkte att det skulle varas smidigt med klistrade magnetremsor på baksidan för fastsättning.

Min tanke är nu om magnetremsor kan störa solcellen?

Re: Fästa solcell med magnetband

TommyE
Hej Robin.

Vad är det för solcell du köpt?

Jag kan tyvärr inte ge någon svar på om magneter stör solcellen, har försökt leta lite men inte hittat något om det. Kan du inte testa om den är magnetisk? om inte så borde det inte påverka.

Jag är lite nyfiken för jag skulle behöva ha en solcell för att ladda batteriet i husbilen, men har ingen lust att ha en fast monterad panel på den här bilen.
Du har inte funderat på att göra någon form av enkel liten- hållare/markställning och ha solcellen på den istället? Eller vill du ha panelen på bilen när du kör?

Re: Fästa solcell med magnetband

Robin K
https://www.energilandet.com/Solenergi/solcellspaket/flexibel-solpanel-mobilt-50w

En sådan köpte jag. Funderat lite på en ställning också men det vore fint att kunna hiva upp den på takräcket om man till exempel står på en heldagsparkering utan att vara vid bilen och vill köra kylbox mm.

Jag har även lite plats framför takräcket där det hade varit perfekt att sätta fast den med magnetband. Lika så att kunna sätta den på sidan av bussen när solen är påväg ner.

Re: Fästa solcell med magnetband

TommyE
Låter som en bra ide.
Jag kan som sagt inte svara på om den påverkas av magnetism, men jag har svårt att tro det. Det vore ju riktigt smidigt om det gick att "bara slänga upp panelen" på bilen.

Det jag hade gjort är först testa att köra den utan magneter och se vilken effekt den ger, sedan testa med magneter, sätt dit dom en och en och se om det påverkar något, eller så kanske någon här vet redan och kan fylla på?

Hoppas någon annan kommer in och ger ett riktigt svar.
Lycka till

Re: Fästa solcell med magnetband

callec
Fasta magneter spelar ingen roll

Re: Fästa solcell med magnetband

Arne
Du bör väl först fråga firman du köpt dina solceller hos.
Varför spekulare själv, när den firman troligen vet.
De har väl tjänat en slant på dig och hjälper dig säger gärna.
Om de inte skulle veta, så kan de ju höra direkt med tillverkaren.

Det verkar nämligen som om du inte skulle ha frågat säljfirman.
Det är väl det första man gör. Om de inte skulle svara trovärdigt,
ja då kan man höra med annan.