European Solar Days 2014

jansimon
European Solar Days pågår i Sverige under hela maj månad. Kampanjen, som startade 2002, är den största solenergikampanjen i Europa, med mer än 20 deltagande länder.

Blev tillfrågad att ställa upp som visningsanläggning i Alingsås kommun. Skoj tänkte jag, utan att reflektera. Tydligen med två stora annonser (som jag inte sett själv) i den lokala Alingsås Tidningen. Undrar vad man gett sig in på :)

Få se hur många som kommer. Bra initiativ av kommunen.

http://www.mynewsdesk.com/se/alingsas_kommun/pressreleases/solsafari-ska-goera-alingsaasarna-groenare-992951

Re: European Solar Days 2014

nelos
Bra med sådana visningar för de som vill komma igång, det ger nog mersmak att se en anläggning på nära håll och kunna ställa frågor.

Mer information om solenergidagarna:

http://www.solardays.se/

Re: European Solar Days 2014

jansimon
Ja vi får hoppas att det kommer lite folk. Det hade varit roligt. Ja kan vi inspirera andra att tänka och agera så är det ju toppen!

Eloge till alla energirådgivare som faktiskt arbetar för att öka intresset!

Re: European Solar Days 2014

jansimon
Ett 20-tal intresserade solmänniskor kom på besök. Bra relevanta frågor ställdes. Vi får hoppas att det genererar mer intresse och anläggningar.

Re: European Solar Days 2014

magneten
Ja när man väl sett hur bra det fungerar så måste det ju vara svårt att låta bli. Har oxå haft besök av studiecirklar några gånger och mångs är ju väldigt nyfikna och intresserade.  Har även blivit ombedd att vara studicirkelledare åt vuxenskolan till hösten, de verkar överlag ha en brist på solcells cirkelledare om nån är intresserad av detta?

Re: European Solar Days 2014

jansimon
Ja det är nog ingen dum idé att sprida kunskap via studiecirklar. Då samlas intresserade på ett bra sätt!

Re: European Solar Days 2014

jansimon
Ja då har "Solardays 2015" genomförts. I år var vi 9st anläggningar som hade öppet hus. Trots rätt så taskigt väder kom det ca: 90personer totalt till alla. Hade en otroligt givande dag med många bra möten. Detta är tredje öppna visningen i år för min del. Alla lika givande. Har bra kontakt med energirådgivarna i mina närmaste kommuner. Har ni andra blivit indragna i denna "happening"?

Re: European Solar Days 2014

callec
I Göteborg händer absolut ingenting, tror inte ens att vi har någon energirådgivare.
Men vi har en massa helt sanslösa politiker som gillar att konsumera andras pengar på alla tänkbara sätt.
När den karriären är slut sätts dom som chefer för kommunens energibolag.
Gissa resultatet!

Re: European Solar Days 2014

jansimon
Är inte alla kommuner skyldiga att ha energirådgivare?

Å jag anar en viss irritation mellan raderna ;-)

Kanske är lättare i mindre kommuner att kommunicera ut alternativ energi? Förra året fanns det bara en handfull anläggningar i Alingsås. Idag är det ett 10-tal i storlek mellan 3.6kW - 10kW. Skoj tycker jag. I Vårgårda kommun där jag bor tror jag vi bara är två? Jag och en som håller på att montera upp en 5kW:s anläggning.... Men det kommer säkert. Ju mer vi syns och pratar med folk om det, desto fler möjliga anläggningar kommer närmare ett genomförande.