Estimerat vs IRL.

Hur stämmer års estimerande värde motför de avlästa värdera/år? Kanske svårt att jämföra på en 1års period, snittet kanske slår bättre ut på några år.

För mig har jag legat betydligt över varje månad sen anläggningen togs igång för 3 mån sen, trots dålig Juni och Aug, och idag 224%, visserligen början av månaden

Hur ligger ni andra till? Vet inte mina värden är alldels för låga?

Re: Estimerat vs IRL.

filip71
This post was updated on .
På min första anläggning på 2,88kWp under mitt första år så hade jag simulerat fram i SMAs designprogram att den borde ge 2742kWh. Den gav 2745,3 kWh under 2012okt-2013okt! Makalös precision eller hur?

Om jag tittar på mina nuvarande anläggningar så är de på totalt 7,28kWp och har under 2013sept-2012aug producerat 5860kWh. Simuleringen säger 6156kWh så det slog 5% fel under just den perioden men jag tycker inte att det är mycket att gnälla om.

Re: Estimerat vs IRL.

magneten
Man kan ju även få lite olika värden beroende på vilket program man gör simuleringen med. På PVGIS var jag tvungen att sänka den förinställda förlust %  en hel del för att komma upp i samma årsproduktion som på Sunny design.

Det är även viktigt att man anger rimliga max o min omgivnings/paneltemperaturer  ty en lägre snitt temperatur över året ökar ju på produktionen en del.

Re: Estimerat vs IRL.

Uffe
Fronius Solar.configurator: 10513 kWh
PVGIS: 10100 kWh
Solekonomi: 10894 kWh
PVSyst: 10135 kWh (tar hänsyn till skuggning)
Jag räknar med att landa runt 10800 kWh

Antar att skillnaderna till största delen beror på vilka metrologiska data som används samt hänsyn till ev. skuggning.
Solskivan1: 42 x ZNShine ZXM5-96-250W, 10.5 kWp, Fronius IG Plus 100 V-3, Pac=8 kW, Helsingborg, 23° takvinkel, rakt söderläge
Driftsatt 2013-09-05 Fronius Solar.web PVOutput

Re: Estimerat vs IRL.

Norrlandssol.
Hej igen

Ja Filip, det var bra beräknat.! Men måste vara otrolig.. Tur..! En regnvecka kan göra mycket, Om metrologin skulle vara då precis..!

Jag har inte tagit med så många parametrar i mina beräkningar..men hoppas att det blir mer än de 4400kwh som programmet säger..

Re: Estimerat vs IRL.

filip71
I de simuleringar jag kört kan jag inte ange någon skuggning och jag har faktiskt olika former av skuggor under förmiddagar och under vår och höst pga utskjutande byggnader, skorsten och träd hos grannen. Så förmodligen ligger en stor del av överestimeringen där. Ibland funderar man huvet blodigt när man problematiserar alla dessa skuggor som syns både på paneler och i grafer ... men när det väl kommer till kritan så var det bara 5% på den totala produktionen - alltså skillnaden på en extra regnig vecka om året.
Visst är det kul om grejerna fungerar bra, och när det dessutom är hobby så kan det få kosta både pengar och möda... men då gör man det för att man är entusiast eller perfektionist - inte för att det är något direkt livsavgörande (även om vår planet faktiskt håller på att gå sönder).
Men Norrlandssol ställer en väldigt viktig och intressant fråga. Kan vi lita på simuleringsprogrammen? Med de svar vi fått så skulle jag vilja påstå att vi kan göra det. Vi blir i alla fall inte mera blåsta än vad vi blir när vi lägger badrummet eller bilreparationen på entreprenad.

Re: Estimerat vs IRL.

Norrlandssol.
Fick för mig att jag fick högre värden när jag räknade med SMA's program, då var det 4700-4800kwh/år.

Men blir kul och se..

/A